Cafébazen willen minder verkeer en rookterrassen

Horeca Overpoort vraagt een fietsstraat

Horeca Overpoort vraagt een fietsstraat

Foto: fvv

GENT -

De horeca-exploitanten van de Overpoortbuurt pleiten ervoor om van de Overpoortstraat een fietsstraat te maken. Met bredere trottoirs en minder verkeer. Ze vragen ook camerabewaking. De Overpoort zet de ‘Swingende Zomerweek’ in, de laatste week waarin studenten in de stad zijn.

Het uitzicht van de buurt in en om de Overpoort, de bekendste uitgaansbuurt van Gent, is de jongste jaren vlug aan het veranderen. Met de herinrichting van het Kramersplein is een nieuw openbaar plein gecreëerd. Tegen het najaar is het Octopusgebouw in de Overpoort, dat veertig jaar dienst deed als studentenrestaurant, verbouwd tot een studentenresidentie met winkels, diensten en horeca.

Vzw De Gentse Tappers wil daarop inpikken. De vzw verenigt 35 horecazaken uit de Overpoortbuurt, die 40 cafés telt. ‘De hele buurt is aan het wijzigen. Wij vragen om de Overpoortstraat in te richten als een fietsstraat’, zegt Lucien De Vos voor de Gentse Tappers. Een fietsstraat is een straat die ingericht is als fietsroute. Autoverkeer is toegestaan, maar wordt beperkt door de inrichting van de straat. In Gent werd in de zomer van 2011 de Visserij als eerste fietsstraat ingewijd.

De Vos wijst erop dat er door de Overpoortstraat in beide richtingen bussen, taxi’s en politiewagens rijden. ‘Bij de herinrichting van de rotonde aan de Kunstlaan was beloofd dat het verkeer niet meer rechtsaf de Overpoortstraat zou kunnen inrijden. Niets is minder waar. Heel wat wagens rijden de straat in, hoewel dat niet mag. Ook wordt nog veel geparkeerd, waar alleen mag worden gelost en geladen.’

De Gentse Tappers willen een veilige straat, zonder machochauffeurs die door de straat racen. Op drukke avonden wordt de straat wel afgesloten vanaf 23 uur tot ’s morgens. Ze vragen ook bewakingscamera’s. Door het plaatsen van meer vuilniskorven en meer plaszuilen kan de overlast voor omwonenden verminderen.

‘Uit tellingen blijkt dat 85 procent van onze bezoekers studenten zijn. Er zijn vijf zaken met een portiersbeleid, de andere zijn praat- en muziekcafés. Het gaat hier niet slecht, maar alle randverplichtingen zoals de rookwet maken het niet gemakkelijk. Daardoor is een straatcultuur gegroeid, waarvan de nachtwinkels profiteren. Zij moeten strikt worden gecontroleerd. Met de nieuwe examenregelingen moeten wij in vijf maanden ons inkomen verdienen’, zeggen Bart Deprey en Jan Vancanneyt van De Gentse Tappers.

De Tappers vragen bredere trottoirs omdat ze dan een terrasje voor hun zaak kunnen optrekken om rokers enig comfort te verschaffen. ‘In een verkeersluwe straat kunnen we geregeld terrassen en togen buitenzetten. Dat verhoogt de sociale controle,’ zegt Bart De Kegel.

De tappers kregen voor hun zomerweek steun van Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand. ‘We willen werken aan het imago van de straat, die te vaak negatief in het nieuws komt’, zegt hij. Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, zegt dat hij blij is met zulke voorstellen. ‘Ik wil ze aandachtig bestuderen, nagaan wat de effecten zijn en hoe ze passen in onze plannen. Het is een opmerkelijke vraag, maar ze bewijst dat een verkeersluwe straat ook voor horeca veel voordelen heeft.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio