Start in Veurne, Ieper krijgt fietstunnel onder ring

Werken N8 ontzien Ieper tijdens herdenking WO I

Werken N8 ontzien Ieper tijdens herdenking WO I

De vernieuwing van de N8 houdt ook enkele nieuwe bruggen in, zoals hier over de IJzer in Elzendamme.

Veurne/Ieper -

De vernieuwing van de N8 start volgend jaar in Veurne. Alle betrokken burgemeesters gaven gisteren hun fiat. Minister Hilde Crevits kiest ervoor om het grote oorlogstoerisme in de streek rond Ieper niet te storen met wegenwerken.

‘Het lijkt ons verstandig om Ieper tijdens de herdenking van de Grote Oorlog eerst nog wat te sparen’, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). De politica lag in het verleden al vaker onder vuur door grote werken uit te voeren op verkeerde tijdstippen. Zo komt er nu ook weer heel wat protest vanuit de horeca, die de infrastructuurwerken aan de snelweg richting kust hekelt.

Burgervader Jan Durnez (CD&V) van Ieper is gelukkig dat de werken in Veurne beginnen. ‘Waarschijnlijk begint de vernieuwing van de N8 hier pas in 2016. Dat bespaart ons tijdens de eerste herdenkingsjaren een pak kopzorgen op het vlak van mobiliteit. We zitten al met de heraanleg van de stationsomgeving.’

Die beslissing was niet de enige reden voor gejuich in Ieper. ‘De fietstunnel onder de Noorderring ter hoogte van de Briekestraat is een van de eerste concrete projecten in het dossier. Dat punt wordt daarmee een pak veiliger voor fietsers.’ Crevits beloofde de tunnel al in 2011.

‘Na de vergadering met de ministers en de betrokken burgemeesters ben ik eigenlijk zeer hoopvol over het N8-dossier. We zitten voor de eerste keer op koers.’

Werken in fases

‘De eerste fase van de vernieuwing is de aansluiting op onze kraterrotonde’, zegt burgemeester Peter Roose (Veurne Plus). ‘Ergens in 2014 beginnen die werken. Dan is het vooral op technisch vlak uitkijken hoe we alles regelen en in welke fases de werken gebeuren. We moeten nog altijd rekening houden met het verkeer dat op zijn bestemming moet raken.’

Ook schepen van Financiën Jan Verfaillie (CD&V) was bij het overleg aanwezig. ‘Geen enkel plan is optimaal, maar dit is het best denkbare dat op tafel ligt. Iedereen ging er volmondig mee akkoord en dat is belangrijk.’

‘De nieuwe N8 zal slechts 35 procent extra ruimte innemen ten opzichte van de huidige weg. Natuurlijk zijn er wat puntjes waarover we ons nog eens dieper moeten buigen. Zo staat er op het plan een licht ter hoogte van het kruispunt van de N8 met de Presendestraat en de Landbouwersstraat omdat er anders geen oversteek is tussen de Kraterrotonde en het kruispunt aan de Mysotis.’

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio