Archeologen mogen langer graven naar sporen uit WO I

Aanleg ring uitgesteld door frontlinie

Aanleg ring uitgesteld door frontlinie

Kurt Vanlerberghe is niet te spreken over de zoveelste vertraging voor de aanleg van de ring. Foto: kds

Diksmuide -

De aanleg van de ring rond Diksmuide is opnieuw uitgesteld. De werken moesten al in 2012 beginnen maar omdat het tracé deels op de eerste Duits-Belgische frontlinie loopt, krijgen archeologen meer tijd om naar sporen van de Eerste Wereldoorlog te graven.

Normaal gezien zou de eerste spadesteek voor de aanleg van de ring rond Diksmuide in de herfst van dit jaar gebeuren. De hele ring moest af zijn in de loop van volgend jaar. Maar daar steken de archeologische opgravingen op het tracé een stokje voor. Voor de tweede keer al.

‘De archeologen willen een diepgaander onderzoek uitvoeren’, zegt schepen van Mobiliteit Kurt Vanlerberghe (SP.A-Open). ‘De Vlaamse overheid schrijft na de zomer een aanvullende opdracht uit voor dat onderzoek. Dat zou eind dit jaar moeten starten.’

Het tracé van de toekomstige ring loopt van de Woumenweg ten zuiden van Diksmuide, daalt vervolgens af naar het westen richting IJzervallei, steekt de IJzer over via een nieuwe brug en draait dan noordwaarts doorheen de vallei, richting IJzertoren en Kaaskerkestraat.

‘In het najaar van 2012 heeft de bvba Ruben Willaert een eerste archeologische studie uitgevoerd. Maar de Vlaamse overheid wil nu voor vijf specifieke zones op het tracé extra opgravingen, op een totale oppervlakte van 12,5 hectare. De archeologen zijn niet alleen op zoek naar artefacten uit WO I, maar ook naar oudere sporen uit de Middeleeuwen’, zegt Vanlerberghe.

Schepen not amused

De schepen is duidelijk not amused door de nieuwe vertraging en zegt dat de stad aan te veel voorwaarden moet voldoen. ‘Toen de NMBS de Frontzate verkocht aan de provincie zijn in de verkoopakte enkele strenge voorwaarden opgenomen. Eerst mochten we niet op die gewezen spoorwegbedding bouwen, zodat ook de aanleg van een ringweg onmogelijk was. Gelukkig heeft de NMBS die voorwaarde onlangs laten vallen. Zoniet, dan kon Diksmuide de komende vijftig jaar naar zijn ring fluiten. De NMBS eist enkel dat de tunnel onder de spoorlijn voldoende breed is voor de aanleg van een tweede spoor. Maar dat is al voorzien door de plannenmakers.’

Ook moest de stad verschillende ecologische compensaties voorzien. ‘Een deel van de ring loopt door een gebied waar veel vogelsoorten voorkomen, ter hoogte van het bedrijventerrein Heernisse. Daarom komen er nieuwe extra beschermingszones van minstens vijf hectare en een geluidsbuffer van vijf meter hoog vanaf de N369 tot aan de IJzer.’

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio