Froome zijn geheim: één technisch detail

Froome zijn geheim: één technisch detail

Onder meer op steile hellingen zoals de Mont Ventoux levert O-symetric winst op. Foto: rtr

Chris Froome plaatste op de Mont Ventoux een demarrage terwijl hij in het zadel bleef zitten. Misschien zit het geheim van die versnelling in zijn kettingblad. Net als Bradley Wiggins zweert Froome bij o.symetric, een bijna eivormig kettingblad.

Tour de France 2013 op Sportwereld.be

Ovalen kettingbladen zijn niet nieuw. In de jaren zeventig, tachtig staken ze al de kop op. Maar tot een massale doorbraak kwam het nooit. Wellicht omdat het wielrennen een zeer conservatief milieu is. Maar ook omdat gebruikers knieproblemen signaleerden. Het ovaal leek een stille dood gestorven. Niet dus. Twee producenten zijn momenteel op de markt: Rotor en o.symetric. O-symetric komt uit Frankrijk en is nog extremer dan een ovaal. Eerder de vorm van een ei. Bradley Wiggins won er vorig jaar de Tour mee en zijn kroonprins Chris Froome is aardig op weg hetzelfde te presteren. Buiten Froome rijdt alleen Pierre Rolland (Europcar), gisteren uit de bollentrui getuimeld, er mee. Dé vraag: geeft o.symetric echt een voordeel of situeert het effect zich eerder in het hoofd van de wielrenner?

10 procent meer vermogen

De producent slaat je om de oren met indrukwekkende cijfers: 10 procent meer vermogen, 10 procent minder melkzuur; de gemiddelde snelheid stijgt met 1 tot 1,5 procent.

Maar de geestelijke vader kan je bezwaarlijk een neutrale bron noemen. Robin Decottignies, bewegingswetenschapper, gespecialiseerd in fietspositionering bij Energy Lab, is dat wel. ‘De filosofie achter o.symetric is dat het dode punt, wanneer de ene voet helemaal bovenaan staat en de andere helemaal onderin, wordt verkort. En het punt waarop je het meeste kracht kan uitvoeren, wanneer de ene voet schuin bovenaan staat, wordt verlengd. Dat gebeurt omdat het verzet constant verandert door de extreme ellipsvorm. Op basis van het computermodel zou dat een vermogenswinst van drie tot tien procent opleveren. Maar de theorie is niet de praktijk.’

Als er een reële vermogenswinst is, rijst de vraag waarom niet iedereen het gebruikt? ‘Simpel, de materiaalpartners verbieden het’, aldus de mecanicien van Rolland. ‘Elk team wordt gesponsord door één van de drie grote producenten van transmissiemateriaal: Shimano, SRAM of Campagnolo. En die willen niet dat er ander materiaal wordt gebruikt dan het hunne. Onze sportdirecteur Jean-René Bernaudeau (sportdirecteur) moest lang lobbyen om een uitzondering los te weken. Dat is ook de reden waarom niet de ganse ploeg het gebruikt.’ Bij Team Sky gebruikt ook alleen Froome het.

Ketting loopt er snel af

Er zijn ook andere stemmen in het peloton. ‘Wij hebben het indertijd bij HTC getest met André Greipel en Marcel Sieberg’, aldus Rolf Aldag, nu development manager bij Omega Pharma-Quick Step. ‘En ze voelden geen verschil. En bovendien bleken er nadelen aan te zitten. Omdat je makkelijker over je dode punt heen komt, heb je de neiging groter te schakelen, maar dat wreekt zich met sneller vermoeide benen. Plus, het grootste nadeel: de ketting loopt er heel snel af. Omdat ze een grotere afstand moet overbruggen bij het schakelen.’ Ook elektronisch schakelen kan niet met de o-symetric.

Lees het volledige artikel in de krant van 15 juli

Corrigeer


Het Nieuwsblad biedt meer dan 1.000 reeksen in 12 sporten aan. Zoek hierboven de uitslagen van uw favoriete club of surf naar onze uitslagenpagina.