Fit & Gezond

Vijf vragen over kunstmatige zoetstoffen beantwoord

Vijf vragen over kunstmatige zoetstoffen beantwoord

Foto: 1

Kunstmatige zoetstoffen werden ooit beschouwd als het wondermiddel voor iedereen die enkele kilo’s wou afvallen, maar hun bijwerkingen worden steeds vaker in vraag gesteld. Werden we jarenlang misleid door zogenaamde lightproducten die er stiekem voor zorgen dat onze taille blijft uitdijen? Voedingsdeskundigen en dieetfanaten geven hun mening over caloriearme suikervervangers.

1. Zijn kunstmatige zoetstoffen dikmakers?
Volgens Joanna Blythman, de Britse auteur van ‘What To Eat’, hebben uiteenlopende studies aangetoond dat je van kunstmatige zoetstoffen die weinig calorieën bevatten eerder zal bijkomen dan afvallen. ‘Onze lichamen zijn gemaakt om natuurlijke voedingsmiddelen te verwerken,’ zegt Blythman. Ook James Duigan van Bodyism, de Londense fitness die heel populair is bij beroemdheden, is geen voorstander van de suikervervangers: ‘Als je gewone suiker eet, dan vertellen je smaakpapillen aan je hersenen dat er zoetigheid aankomt. Dus als je kunstmatige zoetstoffen binnenkrijgt in plaats van suiker en je maag geen of weinig calorieën moet verwerken dan brengt dat je lichaam in verwarring.’

Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat wie een of twee blikjes frisdrank (met suiker) drinkt zijn of haar kans om over 7 tot 8 jaar aan overgewicht te lijden met 33 procent verhoogt. Bij mensen die geregeld naar lightfrisdrank grijpen stijgt dat risico met maar liefst 65 procent.

2. Maken ze van jou een zoetekauw?
‘Sacharine kan 200 tot 700 keer zoeter zijn dan gewone suiker,’ zegt Duigan. ‘Daardoor kan je het gevoel krijgen dat fruit en andere voedingsmiddelen die van nature veel suiker bevatten niet meer zoet zijn.’ Een Amerikaanse studie toonde vorig jaar ook aan dat dieren die caloriearme zoetstoffen aten de neiging hadden om meer calorierijk en zoet voedsel naar binnen te spelen.

3. Zijn er nog andere nadelen aan verbonden?
Voedingstherapeute Marilyn Glenville heeft ernstige bedenkingen bij de consumptie van kunstmatige zoetstoffen en dan vooral bij het gebruik van aspartaam. ‘Het is 180 keer zoeter dan suiker en kan leiden tot vreetbuien. Het werd ook gelinkt aan humeurschommelingen en depressie, omdat het de hoeveelheid serotonine in de hersenen beïnvloedt,’ zegt ze. Glenville haalt ook aan dat aspartaam verslavend kan werken: ‘Mensen die dagelijks drie tot vier blikjes dieetfrisdrank drinken of geregeld suikervrije kauwgom kauwen kunnen ontwenningsverschijnselen vertonen als ze daarmee stoppen.’

Er zijn ook verschillende studies op dieren die opperen dat kunstmatige zoetstoffen kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. ‘Sommigen zijn ervan overtuigd dat ze kankerverwekkend zijn, maar daar is geen bewijs van,’ zegt voedingsdeskundige Ian Marber. ‘Wat we wel weten is dat ze de lever belasten en het vetgehalte van het bloed verhogen. Dat kan uiteindelijk leiden tot hartziektes, diabetes, beroertes en een gewichtstoename.’

4. Zijn natuurlijke suikers gezonder?
Vaak worden natuurlijke suikers als honing en agavesiroop als gezonder beschouwd dan witte suiker, maar volgens voedingsdeskundige Marber is dat niet noodzakelijk het geval. ‘Natuurlijke suikers zijn niet onschuldig. Ik ken mensen die nooit een blikje cola zouden drinken, maar hun ontbijt wel rijkelijk overgieten met agavesiroop. Te veel zoet- zelfs natuurlijke suiker - kan je dikker maken,’ zegt hij. James Duigan van Bodyism is ervan overtuigd dat xylitol en stevia de beste opties zijn voor wie op een gezonde manier van zoetigheden wil genieten. Volgens hem is kaneel ook een optie: ‘Het smaakt heerlijk, vermindert je trek in zoete zondes en reguleert je bloedsuikergehalte. Ik roer het door mijn koffie en strooi het op mijn yoghurt. Het past ook perfect bij een bordje havermoutpap.’

5. De ultieme vraag: een blikje frisdrank met suiker of toch maar de lightversie?
Duigan is streng maar duidelijk: ‘Als je je dorst wil lessen met een gezond drankje, dan is er niets beter dan een groot glas vol fris water.’

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees