Muziekconservatorium wil zaal en gebouw meer openzetten voor publiek

Achtersikkel oogt als een beeldig prentje

Achtersikkel oogt als een beeldig prentje

Wim De Temmerman voor het vernieuwde muziekconservatorium. Foto: fvv

Gent -

Het historische pand in de Hoogpoort waarin het conservatorium is gehuisvest, is zo goed als volledig gerenoveerd. De gevels van de Grote Sikkel en de Achtersikkel herwonnen hun vroegere glans, de schitterende achtzijdige toren of belvedère in renaissancestijl herleeft.

Als je voor de Sint-Baafskathedraal staat en links de Biezekapelstraat in stapt, passeer je voorbij een van de meest pittoreske maar weinig bekende hoekjes van Gent. Met de toren, de arcades, de waterput oogt het als een prentje. Je waant je in, zeg maar, de renaissance. Het hek moet nog terugkeren en de binnenplaats is nog maar voorlopig aangelegd. Vanaf september wordt daar een plein gemaakt. De vergelijking met de cour van Hôtel de Cluny in Parijs is niet ver weg.

Pleintje

‘Wij willen activiteiten op het pleintje organiseren. Ook de ingang voor de concertzaal Karel Miry komt hier. Via de Entrée d’honneur zal het publiek naar binnen kunnen, zoals al tijdens de Gentse Feesten gebeurde. Via een trap ben je onmiddellijk bij de zaal,’ vertelt Wim De Temmerman, decaan van de School of Arts, waarvan het conservatorium deel uitmaakt.

Geluidsmuur

Anderhalf jaar duurde de restauratie van het gebouw en de gevels. Binnen is er nog wat werk. ‘We willen met een geluidsmuur in de gang de zaal beter scheiden van de klaslokalen’, zegt De Temmerman. Het conservatorium wil de deuren breder openzetten voor het publiek. Op de gelijkvloerse verdieping kant Hoogpoort komt een koffiehuis annex café. Er komt een klein podium voor concerten, waarvoor de bestaande lerarenzaal wordt ingenomen.

Verborgen plekken

De Temmerman leidt ons rond in het gebouw vol hoeken, kanten en verborgen plekken. Hij opent de deur van de raadzaal. Die is omstreeks 1900 verbouwd en gereconstrueerd. Alleen de balken zijn authentiek. De meubels en schrijnwerk zijn neogotisch. Opvallend is de Van Eyck-luchter, een geslaagde kopie van de luchter uit de slaapkamer van Giovanni Arnolfini (een beroemd schilderij van Van Eyck nvdr). ‘Hier komt de nieuwe docentenzaal’, zegt De Temmerman. Heins versierde ook al de concertzaal die door architect Van Rysselberghe strak en sober werd gehouden. Muzen, goden, herderlijke taferelen en cartouches met namen van bekende componisten zijn erop aangebracht.

We stappen de trap op van de belvédère. Het is klimmen via een smalle wenteltrap. maar boven wacht een verrassing. Rondom kijk je uit op Gent.

Wim De Temmerman: ‘De Karel Miryzaal wordt vooral receptief gebruikt, onder meer samen met het Bijloke Muziekcentrum.Wij willen zelf meer programma’s maken en vooral de producties van ons onderwijs, van leraren en studenten, beter in de verf zetten. We willen dat die zaal, naast de Bijloke en de Handelsbeurs, een muzikale identiteit geeft aan Gent.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio