Wie jong is, kijkt naar het VTM Nieuws

Wie jong is, kijkt naar het VTM Nieuws

Nieuwsanker Elke Pattyn in de studio van het VTM Nieuws. De recente vernieuwing heeft al vruchten afgeworpen. Foto: vtm

Steeds meer kijkers van 18 tot 54 jaar vinden hun weg naar het VTM Nieuws. Vooral het aantal kijkers tot 34 jaar is spectaculair gestegen.

VTM voerde op 18 februari een grondige vernieuwingsoperatie door. Het Nieuws werd omgedoopt tot het VTM Nieuws, het decor veranderde spectaculair en er werd zwaar ingezet op live verslaggeving en aandacht voor grote evenementen zoals de troonswissel van koning Albert.

Cijfers leren dat de vernieuwing van het VTM Nieuws al de eerste vruchten afwerpt. Van 18 februari, de dag van de vernieuwing, tot 15 augustus vorige week lokte het VTM Nieuws 5,2 procent meer kijkers van 18 tot 54 jaar. Bij kijkers tussen 15 en 34 jaar is de stijging voor het VTM Nieuws spectaculair: VTM scoort bij die kijkers bijna een derde beter. Er kijken meer mensen van 15 tot 34 jaar naar het VTM Nieuws dan naar Het Journaal op Eén.

Kris Hoflack, algemeen hoofdredacteur van de VTM nieuwsdienst, is blij met de cijfers, maar ziet geen enkele reden om de champagne al te laten knallen. ‘Het is fijn dat de vernieuwing aanslaat, maar ik wil graag zien dat ze over anderhalf jaar ook nog vruchten afwerpt. We doen het iets minder goed bij de kijkers die ouder zijn dan 55. Dat is niet fijn, want je wil dat iedereen bij je blijft. Maar het VTM Nieuws staat natuurlijk niet los van VTM zelf, dat al enige tijd een iets jonger publiek aantrekt. De nieuwsdienst van VTM heeft heel hard gewerkt om het VTM Nieuws beter te laten aansluiten bij VTM zelf. De slogan Je beleeft het hier van VTM is perfect toepasbaar op het VTM Nieuws.’

‘We doen het dus goed, maar euforie lijkt me absoluut misplaatst. De ambitie is om elke dag een goede nieuwsuitzending te maken en dat doen we. Vandaag doorstaan we de vergelijking met elk journaal in Europa.’

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees