Nieuw fietspad en asverschuivingen moeten baan veiliger maken

Alfons Braeckmanlaan wordt dan toch niet geknipt

Alfons Braeckmanlaan wordt dan toch niet geknipt

Foto: fvv

GENT - De Alfons Braeckmanlaan in Sint-Amandsberg wordt dan toch niet doorgeknipt voor auto's. Dat laat het Gentse stadsbestuur donderdag weten. Het plan om de weg, die met veel sluipverkeer te maken krijgt, in het midden af te sluiten voor auto's stootte op heel wat protest en een petitie met tweeduizend handtekeningen. In ruil komt er een vrijliggend fietspad en snelheidsvertragende 'asverschuiingen'.

De Alfons Braeckmanlaan, in het verlengde van de Victor Braeckmanlaan, was sinds begin dit jaar afgesloten door winterschade aan het wegdek. Stad Gent wou van het herstellen van de baan gebruik maken om de straat door te knippen zodat auto's er niet meer door zouden kunnen rijden.

Het idee was om zo sluipverkeer een stap voor te zijn en de straat veiliger te maken. Enkele paaltjes zouden ervoor zorgen dat enkel fietsers nog in één beweging van Destelbergen naar Gent zouden kunnen fietsen.

Tweeduizend handtekeningen

De maatregel stootte echter op heel wat protest van bewoners en handelaars in de straat. De handelaars vreesden dat hun omzet stevig zou dalen. ‘Niemand zal kilometers om rijden om zijn brood of krant te kopen', klonk het. Tweeduizend mensen zetten een handtekening onder een petitie tegen het knippen van de straat.

Donderdag liet het stadsbestuur weten van het knippen van de straat af te stappen. De Alfons Braeckmanlaan zal op termijn een nieuw, vrijliggend fietspad krijgen. Daarvoor kan Stad Gent voor een groot stuk financiële steun krijgen van het Oost-Vlaamse provinciebestuur.

Onteigeningen

Om zo'n fietspad aan te kunnen leggen, moeten een aantal stroken grond onteigend worden. 'Het gaat om smalle stroken grond van bewoners en landbouwers, maar geen hele tuinen of weilanden. De gronden zullen uiteraard gecompenseerd worden', klinkt het op het kabinet van schepen van Mobiliteit, Filip Watteeuw (Groen).

Omdat de procedure voor onteigening redelijk complex is, zal het zeker nog enkele jaren duren vooraleer het fietspad effectief aangelegd kan worden. Om de veiligheid van de fietsers op kortere termijn al te verbeteren, worden er binnekort asverschuivingen in de straat gezet.

Dat zijn een soort hindernissen waardoor auto's moeten slalommen en dus snelheid minderen. Daarnaast komt er ook een verbod voor zwaar verkeer, van meer dan 3,5 ton, in de straat.

Toegeven

'Deze oplossing werden al besproken met een delegatie van bewoners en handelaars uit de omgeving en kan op hun goedkeuring rekenen', klinkt het bij Watteeuw. 'Samen met de bewoners uit de omgeving onderzoeken we hoe we het autoverkeer dat niet thuishoort in de wijk, kunnen richten naar de gepaste wegen. In de Alfons Braeckmanlaan is er in de spits per definitie sluipverkeer en is de verkeersintensiteit te hoog.'

Watteeuw heeft het over een 'constructieve' oplossing die 'samen met de omwonenden' is bereikt. Volgens oppositiepartij Vlaams Belang geeft Watteeuw 'toe aan de druk' en maakt hij 'een bocht van 180 graden'.

Fractieleider Johan Deckmyn noemt het oorspronkelijke voorstel om de straat te knippen donderdag in een persbericht 'onzinnig'. 'We zijn blij te vernemen dat schepen Watteeuw een bocht van 180 graden heeft gemaakt.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio