Nationale luchthaven stelt mobiliteitsplan voor 2025 voor

Brussels Airport zet in op openbaar vervoer

Brussels Airport zet in op openbaar vervoer

Arnaud Feist licht de mobiliteitsplannen van de luchthaven toe. Foto: ddl

ZAVENTEM -

Als het van Brussels Airport Company afhangt, zal 40 procent van de passagiers en werknemers op de luchthaven gebruik maken van het openbaar vervoer. Dat zei CEO Arnaud Feist bij de voorstelling van zijn mobiliteitsvisie voor 2025.

Brussels Airport heeft heel wat initiatieven klaarliggen om de bereikbaarheid van de luchthaven tegen 2025 te verbeteren. Zo denkt ze onder meer aan een tramverbinding - maar die is niet mogelijk voor 2020 - bijkomende fietsverbindingen en investeringen in duurzame oplossingen zoals het gebruik van elektrische voertuigen. Meer opvallend zijn de plannen van de luchthaven om het treinverkeer van en naar de luchthaven te intensifiëren en een toegangsweg te realiseren van op de E40 naar Brussels Airport om zo een gedeelte van de bestaande druk wegnemen van de R0.

De luchthavenregio is nu eenmaal de tweede economische groeipool van België en de daarmee samenhangende jobcreatie dient dan ook veilig gesteld te worden.

Ingrepen nodig

‘Hiervoor zijn belangrijke ingrepen nodig om de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de luchthavenregio te verbeteren’, weet CEO van Brussels Airport Arnaud Feist. ‘De luchthaven telt per dag gemiddeld 48.000 passagiers en er werken 20.000 mensen. Nu neemt ruim de helft van die passagiers en meer dan 83 procent van de werknemers de auto naar de luchthaven. In andere, naburige luchthavens wordt aanzienlijk meer gebruikgemaakt van de trein. Dat willen we hier ook realiseren. En dat is nodig ook. We verliezen nog steeds veel passagiers aan de naburige luchthavens. Reizigers in Antwerpen verkiezen bijvoorbeeld om de trein te nemen naar Schiphol en laten de eigen nationale luchthaven daarbij links liggen. Natuurlijk is de mobiliteit daarbij slechts een van de factoren die hen tot die beslissing drijft. Bovendien is de mobiliteit in die regio ook verbeterd sinds de komst van het Diabolo-project.’

Brussels Airport zet dan ook maximaal in op bereikbaarheid via de trein. ‘Boven op de geplande uitbreiding van de treinverbindingen vanaf 2016 dankzij de Josaphat-tunnel, willen we de frequentie en het comfort van de treinen optrekken. Op lange termijn wordt verwacht dat vliegverkeer op kortere afstanden plaats zal moeten maken voor treinverbindingen. Goede internationale treinverbindingen van en naar Brussels Airport zijn hierbij essentieel, voornamelijk hogesnelheidsverbindingen met al onze buurlanden.’

Toegangsweg

Hoewel Brussels Airport reizigers en werknemers wil aansporen om gebruik te maken van het openbaar vervoer, wil zij ook een tweede toegangsweg tot de luchthaven realiseren via de E40, naast die via de A201. ‘Dat plan wordt nu bestudeerd tot Vlaamse Overheid. We kunnen immers niet vermijden dat mensen met de wagen blijven komen.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio