NMBS reageert verbaasd op uitlatingen

Geheim inspectierapport: ‘Fyra blijkt een prima trein’

Geheim inspectierapport: ‘Fyra blijkt een prima trein’

Foto: BELGA

De hogesnelheidstrein Fyra, die na enkele weken sporen tussen Brussel en Amsterdam uit dienst werd genomen, is niet het wrak waar de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS de trein voor houdt. ‘Er zijn wel talloze kleine problemen, maar binnen maximaal zeventien maanden is de gehele Fyra-vloot tot een kwalitatief goede trein opgelapt’, zo schrijft de Nederlandse krant De Telegraaf zaterdag op basis van een geheim rapport van het Britse technische bureau Mott MacDonald. De NMBS reageert verbaasd op de uitlatingen.

De krant wijst erop dat de Fyra voldoet aan alle specificaties van de NS en dat ook het ontwerp door de NS werd goedgekeurd. De vele kleine problemen - zo moesten bijvoorbeeld de accu’s worden vernieuwd en had de trein veel afwerkfouten - waren goed oplosbaar. Zowel de NS als de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS verwees naar het eerste rapport van Mott MacDonald bij de beslissing om het contract met Fyra-bouwer AnsaldoBreda te ontbinden.

‘De gezamenlijke externe expert van NS en NMBS, Mott MacDonald, wijst in zijn second opinion op een aantal fundamentele problemen die enkel na lange tijd en mits forse bijkomende investeringen mogelijk kunnen worden opgelost’, zo staat in het persbericht dat de NMBS eind mei verspreidde toen ze aankondigde dat ze het contract met AnsaldoBreda stop te zetten. ‘Uit grondig onderzoek blijkt dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid’, klonk het toen nog.

NMBS verbaasd

De NMBS wil ten gronde niet in discussie gaan omdat de verslagen onderwerp zijn van een juridische procedure met constructeur AnsaldoBreda, waarover de rechter nog moet beslissen, luidt het.

De spoorwegmaatschappij herinnert eraan dat haar beslissing van 3 juni, om de levering van V250-stellen bij AnsaldoBreda te annuleren, gesteund is op de jarenlang vertraagde levering van de stellen, het ontbreken van de goedkeuring van de officiële veiligheidsinstantie in België om deze treinen commercieel te laten rijden en de eigen technische verslagen die wijzen op een reeks tekortkomingen.

'De externe 'second opinion'-rapporten van Concept Risk en Mott MacDonald - die zich overigens elk slechts op deelaspecten van de trein concentreerden - onderschrijven onze eigen bevindingen', stelt de NMBS.

Bij de annulatie van de bestelling, begin juni, had NMBS-CEO Marc Descheemaecker, aangehaald dat bij de technische controle op twee halve treinstellen 1.157 en 2.109 strafpunten werden toegekend. In het gehanteerde strafpuntensysteem mag een trein vanaf 10 strafpunten niet meer rijden, aldus Descheemaecker.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees