Stad lanceert voorstellen om Dampoort snel veiliger te maken

‘Kijken of staduitwaarts alle auto’s door één koker kunnen’

De stad vraagt het gewest om te onderzoeken of de rechtse koker van de Dampoort kan worden omgevormd tot busstrook. Foto: fvv

GENT -

Het stadsbestuur heeft het Vlaams Gewest enkele suggesties gedaan om de Dampoort op korte termijn veiliger te maken voor zwakke weggebruikers. Eén piste is om de koker naar de Dendermondsesteenweg voor te behouden voor bussen en fietsers. Het Vlaams Gewest onderzoekt wat de mogelijkheden zijn.

In een schriftelijke vraag aan schepen van Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen) vroeg partijgenote Sara Matthieu hoever het Vlaams Gewest intussen was opgeschoten met de plannen om de Dampoort op korte termijn veiliger te maken voor zwakke weggebruikers.

‘De Dampoort is een van de meest problematische punten in Gent voor zwakke weggebruikers. Ik weet dat de grote heraanleg nog lang op zich laat wachten, maar als we op korte termijn verbeteringen zouden kunnen doen aan de Dampoort, dan vind ik dat onze plicht. Het is tijd dat het Vlaams Gewest knopen doorhakt, want de fietsers spelen elke dag Russische roulette op de Dampoort.’

Berekeningen

Naar aanleiding van een ongeval waarbij een fietser in april werd aangereden op het kruispunt met de Land Van Waaslaan, werd de suggestie gelanceerd om op die plek de Land Van Waaslaan te herleiden naar één rijstrook.

‘Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest startte daarop een simulatie om de gevolgen hiervan op de doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer te berekenen’, klinkt het op het kabinet van schepen van Openbare Werken Filip Watteeuw. ‘Maar wij hebben intussen nog suggesties overgemaakt aan AWV om de Dampoort op korte termijn veiliger te maken. De oversteek aan de koker aan de Dendermondsesteenweg is een van de pijnpunten. We hebben aan AWV gevraagd om een simulatie te doen waarbij die rechterkoker zou worden omgevormd tot busstrook, eventueel ook door fietsers te benutten. Alle autoverkeer staduitwaarts zou dan door één koker gaan en verderop kunnen afslaan naar de Dendermondsesteenweg.’

‘Indien dit niet lukt, kunnen we kijken of de fietsroute naar de Land Van Waaslaan kan worden verlegd langs de Dendermondsesteenweg en de Pilorijnstraat’, aldus schepen Watteeuw.

Daarnaast vraagt de stad onder meer om ook de Antwerpsesteenweg naar één rijstrook te brengen aan de Dampoort, om de oversteek voor de fietsers tussen het station en de Afrikalaan te verleggen naar wat nu het grasveldje is, om naar één oprit voor de parking van het Dampoortstation te gaan en om de brugleuning ter hoogte van de Hagelandkaai te wijzigen zodat fietsers beter kunnen worden gezien.

‘Natuurlijk is veiligheid van zwakke weggebruikers ook voor ons belangrijk’, zegt Sylvie Syryn van AWV. ‘Maar we zijn ook bezig met de gevolgen op de doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer. De eerste simulatie voor de Land Van Waaslaan is klaar, maar we onderzoeken nu ook nog wat de effecten van de plaatsing van verkeerslichten zouden zijn. Die hopen we in december te presenteren aan de stad en De Lijn. We zullen ook de andere suggesties op dezelfde manier onderzoeken.’

Bij De Lijn valt te horen dat ze eerst de resultaten van de studies afwachten.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio