Naast extra fietstrommels straks ook overdekte stallingen

Stad investeert duizenden euro’s in fietsenstallingen

Stad investeert duizenden euro’s in fietsenstallingen

De gebruikers en bewoners van de Graaf Boudewijn IX-laan reageren tevreden op de komst van de fietstrommel. Daarom komen er acht trommels bij in de stad. Foto: loh

Kortrijk -

Het stadsbestuur van Kortrijk maakt snel meer plaats (en geld) vrij voor fietsparkeerplaatsen. Er komen acht nieuwe fietstrommels maar ook extra overdekte stallingen, waarvoor de stad een eigen ontwerp ontwikkelde. Het geld komt van de parkeergelden die Parko int.

Sinds december vorig jaar staat in de Graaf Boudewijn IX-laan bij wijze van proef een fietstrommel, voor vijf fietsen. Die moet een oplossing bieden voor buurtbewoners die hun fiets moeilijk elders kunnen stallen. Na een rondvraag bij gebruikers én niet-gebruikers, evalueert het stadsbestuur het proefproject positief.

Gebruiker Andy De Schuytener, een 19-jarige student, is enthousiast. ‘Wij hebben vier fietsen. Vooral mijn moeder maakt gebruik van de trommel. Nadeel is wel dat we slechts één plaats hebben. Mijn fiets staat daarom vaak voor de deur van het huis, maar werd al eens gestolen. Dus van mij mogen er zeker trommels bijkomen. Het is een handig systeem, de fietsen blijven droog als het regent. Zo’n trommel is praktischer en goedkoper dan het huren van een garage.’

Naast de trommel in de Graaf Boudewijn IX-laan komen er acht extra trommels, op plaatsen waar bewoners erom vroegen: twee in de Passionistenlaan en telkens één in de Elfde-Julilaan, Jacob Vandervaertstraat, Wandelingstraat, Voorzienigheidsstraat, Sint-Rochuslaan en Filips van de Elzaslaan.

Een fietstrommel kost 3.600 euro voor aankoop en installatie en ongeveer 1.000 euro per jaar voor onderhoud.

Buurtparking

Aan de Passionistenlaan wil de stad ook een ruimere buurtparking bouwen, op de parkeerberm langs de spoorweg. Daar zou een geautomatiseerde en beveiligde stalling komen voor 16 fietsen, kostprijs 27.710 euro (4.346 euro jaarlijks voor onderhoud).

Een soortgelijke stalling wordt al gebruikt door de vzw Mobiel in de Bloemistenstraat. Grotere stallingen voor 48 fietsen zijn ook mogelijk, maar die kosten bijna 50.000 euro.

De stad heeft nog plannen. De zes bestaande fietsoverkap-pingen in de binnenstad worden vernieuwd, en er komen overkappingen bij. Naast die aan de Broeltorens, de Handboogkaai, Boerenhol, Houtmarkt, ‘t Plein en het Halenplein komen er nieuwe aan de Broelkaai, het Rooseveltplein, het Sint-Amandsplein, de Kasteelkaai, de omgeving van de Stade en twee in de Sint- Rochuslaan. De nieuwe overkappingen zijn ontworpen door een stadsmedewerker en kosten 6.500 tot 7.500 euro per stuk.

Park&Bike

Naast al die investeringen bekijkt de stad ook of er Park&Bike-zones kunnen komen, in een eerste fase op de Parking Appel (die betalend wordt) en Parking Broel. Daar kan je je auto achterlaten om met de fiets verder te reizen.

Alle investeringen kaderen in de nieuwe beheersovereenkomst die de stad binnenkort afsluit met parkeerbedrijf Parko. Afspraak is dat een deel van de parkeergelden worden gebruikt om te investeren in een beter fietsbeleid.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio