Werken moeten in 2016 starten Eerste tram op lijn 7 tegen 2020

Tram van Sint-Pieters naar Dampoort eindelijk in zicht

Er komt eindelijk schot in de vertramming van buslijn 7. De Lijn wil in 2016 beginnen bouwen aan een tramlijn van Sint-Denijs-Westrem via het Sint-Pietersstation en de Zuid naar de Dampoort. Op de eerste tram is het wel nog wachten tot in 2020. Het traject ligt nog niet helemaal vast, eerst mogen de Gentenaars nog hun zegje doen.

Het ontbreken van een tram van de Dampoort naar het Sint-Pietersstation is een van de grote gebreken van het openbaarvervoersnet in Gent. De bussen van lijn 7 (alle nummers in de zeventig) zijn bij de meest gebruikte van heel de stad. In maart namen volgens tellingen van De Lijn dagelijks liefst 27.000 mensen een van die bussen.

Een tram tussen beide stations werd al in het Pegasusplan van 2003 aangeduid als ambitie. Het dossier is de voorbije maanden in een stroomversnelling terechtgekomen. De komende weken organiseert De Lijn infomomenten over de plannen voor tramlijn 7.

Sint-Anna

‘De procedure voor de nieuwe tramlijn is opgestart, maar we zoeken nog naar het beste traject’, zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn. ‘Het traject ligt grotendeels vast: van de Kortrijksesteenweg in Sint-Denijs-Westrem langs de Voskenslaan naar het Sint-Pietersstation, over de Heuvelpoort naar de Zuid en via Sint-Anna en de Kasteellaan naar de Dampoort.’

‘Maar op sommige plaatsen, zoals aan Sint-Anna, zijn er verschillende mogelijkheden. Op plaatsen waar er nog keuzes gemaakt moeten worden, gaan we overleggen met bewoners, scholen en mensen die er werken. Zij kunnen hun mening of bezorgdheden uiten’, zegt Colbrandt.

Op basis van die feedback wordt een milieu-effectenstudie gedaan over alle mogelijke tracés, waarna nog een bouwvergunning moet aangevraagd worden voor het definitieve traject van de nieuwe tramlijn. ‘Het is een groot project. Begin 2016 willen we de eerste werken starten’, zegt Colbrandt. Hoe de tram aan de Dampoort moet eindigen, wordt ook nog bestudeerd.

Gelijktijdig met de nieuwe tramlijn 7 wil De Lijn begin 2016 ook tramlijn 4 doortrekken van de Muide via Dok-Noord en het Stapelplein naar de Dampoort. ‘Daardoor ontstaat er een tramring rond Gent. Bovendien speelt de verlenging in op het nieuwe stadsdeel dat aan de Dokken komt’, zegt Colbrandt.

Tegen 2020 zouden er op de twee nieuwe lijnen trams moeten rijden. Met de werken aan tramlijn 21-22 die bezig zijn, en de doortrekking van tram 4 naar het UZ volgende zomer lijkt De Lijn eindelijk aan een broodnodige inhaaloperatie bezig in Gent. Voor tramlijn 3, die van Mariakerke naar de Dampoort zou moeten rijden, is er voorlopig geen timing voorzien.

Data van de infomomenten en meer info op de website van De Lijn.

Externe links
Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio