Stad Gent, De Lijn en NMBS gaan ‘resoluut’ voor tunnel

Nog twee opties voor Dampoort: een tunnel of een kruispunt met lichten

Na 2019 krijgt de Dampoort een van deze twee oplossingen: een tunnel onder het knooppunt en een nieuw plein met bushaltes (zoals op deze simulatie), of een nieuw kruispunt met verkeerslichten. Foto: bureau Omgeving-Mint

GENT -

Een tunnel óf een nieuwe kruispunt met verkeerslichten. Dat zijn na tien jaar van studies de enige oplossingen voor de Dampoortknoop die nog op tafel liggen. Stad Gent, De Lijn en de NMBS willen een tunnel. Maar de sleutel ligt bij de Vlaamse regering, die ook de goedkopere optie van een kruispunt open wil houden. De deadline is 2019.

De Dampoortknoop is al meer dan een decennium het moeilijkste mobiliteitsvraagstuk van Gent. Een tunnel, een brug, een S-bocht, een kruispunt... De verschillende oplossingen worden sinds eind de jaren 90 bestudeerd.

Na een resem studies, denktanken en concepten, wordt de toekomst van Dampoort nu toch stilaan duidelijk. Op een Ideeëndag in de Dampoortwijk afgelopen weekend maakte Stad Gent bekend ‘resoluut’ voor een tunnel te kiezen.

Een laatste grootschalige studie concludeerde deze zomer dat de beste keuze is om de R40 dichter tegen de sporen te leggen en auto’s met een tunnel van de Heernislaan naar de Koopvaardijlaan onder de Dampoort te laten passeren. Het enige resterende alternatief is een groot kruispunt met verkeerslichten naast de zwaaikom. De brug of S-bocht-variant zijn definitief afgevoerd.

Improviseren

Stad Gent, De Lijn en de NMBS kiezen ‘resoluut’ voor een tunnel. Maar de sleutel ligt bij de Vlaamse regering, omdat het om een gewestweg gaat én Vlaanderen het grootste deel van de enorme operatie moet betalen.

‘Een tunnel. is beter voor de mobiliteit, de luchtkwaliteit en het geluid’, zegt schepen van Stadsontwikkeling Tom Balthazar (SP.A). ‘Bovendien biedt een tunnel de meeste mogelijkheden om aan Dampoort een compleet nieuw plein aan te leggen.’

Een tunnel graven is echter beduidend duurder dan een kruispunt. Hoeveel duurder, daarover wil Balthazar ‘niet improviseren’. ‘Maar door het gebied tussen de sporen en de Kasteellaan te bebouwen en te valoriseren, kunnen we een deel van de kostprijs betalen.’

2019

Voor een definitieve oplossing is het dus wachten op de Vlaamse regering. De knoop zal waarschijnlijk door de volgende regering doorgehakt moeten worden. ‘Maar in 2019 zouden de werken moeten starten’, klonk het dit weekend.

Een kleinere beslissing ligt wel al vast. Ter hoogte van de Slachthuisstraat komt er bij de heraanleg een nieuwe doorgang onder de sporen waarmee fietsers en voetgangers vlot van de Sint-Baafssite naar de Dampoortwijk kunnen.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio