Verkeerslichten op rotonde tegen 2017 Antwerpsesteenweg rijstrook smaller

Dampoort voor 2019 al (een beetje) veiliger

Dampoort voor 2019  al (een beetje) veiliger

De koker naar de Dendermondsesteenweg (rechts) afsluiten, komt er niet door. Het baantje naar de Koopvaardijlaan (links) krijgt wel verkeerslichten, tegen 2017. Foto: fvv

GENT -

De Dampoort moet al voor de grote heraanleg in 2019 een stuk veiliger worden. De Antwerpsesteenweg wordt gereduceerd tot één rijstrook en tegen 2017 moeten er verkeerslichten staan aan de rotonde. Het voorstel om de koker naar de Dendermondsesteenweg af te sluiten, komt er niet door.

Wordt het een tunnel, of wordt het een kruispunt? Hoe dan ook is het nog minstens zes jaar wachten op een structurele oplossing voor de Dampoortknoop. Het begin van de grootschalige heraanleg is, zoals u gisteren in onze krant kon lezen, gepland vanaf 2019.

Het stadsbestuur is er echter op gebrand de beruchte rotonde nog in deze legislatuur veiliger te maken. Samen met de Fietsersbond deed schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) het Agentschap Wegen en Verkeer een reeks voorstellen.

Vastlopen

De voorstellen worden nog volop gesimuleerd en besproken. Maar op een vraag van Veli Yüksel (CD&V) zegt Vlaams minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V), al het volgende:

De Antwerpsesteenweg wordt volgend jaar aan de aansluiting met de Dampoort versmald van twee naar één rijstrook. ‘Dat staat in de plannen voor de heraanleg van de steenweg. De bouwvergunning is al bekomen’, zegt Crevits.

Het afsluiten van de koker onder de spoorbrug richting Dendermondsesteenweg gaat niet door. ‘Hierdoor zou de rotonde vastlopen en de doorstroming van het openbaar vervoer minder vlot lopen’, klinkt het.

Ook de zebrapaden van het station naar de Afrikalaan blijven waar ze liggen. ‘Het blijft tot op heden de meest veilige oplossing’, zegt Crevits.

De Kasteellaan krijgt begin 2014 wel een vierde rijstrook, exclusief voor autobussen die de stationsparking op willen. Daardoor moeten de grote bussen niet meer op de rotonde.

Watteeuw: ‘Volgens mij is er nog meer mogelijk. Ik blijf de situatie aankaarten.’

Verkeerslichten

Naast de reeks voorstellen dwingt ook de komst van de Verapazbrug aan de Oude Dokken het Agentschap Wegen en Verkeer om de Dampoort anders in te richten. Wanneer de brug af is in 2017 moeten doorgaande auto’s van de Kasteellaan niet meer naar Dok-Noord en het Stapelplein, maar via de Koopvaardij- en Afrikalaan.

Daarom moeten er aan de rotonde verkeerslichten komen, waarschijnlijk aan het afslagje van de rotonde dat de stroom auto’s van de Antwerpse- en Dendermondsesteenweg kruist (links op de foto).

‘De drukste verkeersstromen lopen daar vanaf 2017 door elkaar. Als we dat niet aanpassen, loopt het niet goed’, zegt Sylvie Syryn van AWV.

Daarnaast wordt er ook onderzocht of er verkeerslichten kunnen gezet worden op het kruispunt van de Land Van Waaslaan, de Dendermondsesteenweg en het Antwerpenplein.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio