Kettingbotsing met 132 voertuigen: wat met de verzekering?

Kettingbotsing met 132 voertuigen: wat met de verzekering?

Foto: ap

‘Net als bij elk gewoon ongeval blijven de principes van burgerlijke aansprakelijkheid gewoon gelden bij een kettingbotsing’, aldus Peter Wiels, woordvoerder van Assuralia, de koepel van verzekeraars. ‘Maar het is gewoon veel moeilijker om te achterhalen wie er precies in fout was.’

De betrokkenen bij de driedubbele kettingbotsing doen er best aan om net als bij een gewoon ongeval zo gedetailleerd mogelijk vaststellingen te doen en hun aangiftes in te dienen. ‘Maak foto’s, haal er getuigen bij. Zorg bijvoorbeeld dat je kan bewijzen dat jij wel op tijd gestopt was voor je voorligger, maar dat er daarna nog anderen op je ingereden zijn.’ Dat is de goede raad die Peter Wiels van Assuralia geeft na de enorme ravage van dinsdagochtend op de A19. ‘Bij een kettingbotsing is dat helaas niet altijd even evident.’

Wiels kan nog niet in detail ingaan op de kettingbotsing van vandaag. ‘We hebben nog veel meer informatie nodig om de ware toedracht van de feiten te achterhalen. Er is nog lang en veel onderzoek nodig om te weten te komen wat er vanmorgen precies gebeurd is’, zegt hij. ‘Dat onderzoek kan nog maanden, mogelijk zelfs nog jaren duren.’

Wachten op centen?

En de betrokkenen dan? Moeten die al die jaren dan maar geduldig wachten op een vergoeding? ‘Niet per se’, zegt de woordvoerder van Assuralia. ‘Sinds de jaren 90, na een paar zware kettingbotsingen op Vlaamse wegen, hebben de verzekeraars een speciale regeling voor zulke incidenten in het leven geroepen. Vroeger moesten de betrokkenen effectief soms jaren wachten op centen, nu is dat anders. Als de aansprakelijkheid niet snel vastgesteld kan worden, gaat elke verzekeraar zijn eigen klant een vergoeding uitbetalen voor de geleden schade. Een zeer ruime vergoeding zelfs. Het onderzoek naar de aansprakelijkheid gaat intussen onverminderd voort. Als er na verloop van tijd toch een verantwoordelijke aangeduid kan worden, zal alles dan alsnog geregeld worden met de verzekeraars onderling, en met de betrokken klanten.’

Als er nooit een verantwoordelijke aangeduid kan worden, zal er worden overgegaan tot het systeem van de ‘gedeelde verantwoordelijkheid’.

Wiels benadrukt nog eens dat die speciale regeling nu vooralsnog niet van toepassing is. ‘De politie en ordediensten zijn nog volop bezig met de nodige vaststellingen te doen. Het is momenteel gewoon afwachten tot wat dat zal leiden.’

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees