Bancontact faalt net tijdens kerstkoopjes: Unizo en NSZ vragen compensatie

De ondernemersorganisaties Unizo en NSZ willen een compensatie voor de schade die de handelaars geleden hebben door de panne op het netwerk voor elektronisch betaalverkeer van Worldline. De impact is momenteel nog niet te becijferen, zegt Unizo.

Elektronisch betalen via Bancontact lukte maandag niet op verschillende plaatsen in België en dat net op de laatste koopjesdag voor Kerstmis. Op sociale netwerksites als Twitter regende het klachten.

Worldline, de beheerder van het systeem, detecteerde rond 16.00 uur een probleem dat rond 18.30 werd opgelost. In de nasleep van de panne voert Worldline op 24 december, tussen 00.15 uur en 00.45 uur, een update uit op het informaticasysteem. Op dat moment kan er geen geld worden afgehaald of met de kaart worden betaald. Volgens Birgitta Brys van Worldline kunnen we vanaf dinsdag zonder problemen terug kerstinkopen doen met de bankkaart.

'Regelrechte ramp'

Uit een rondvraag van Unizo bleek dat na de panne een op de twee transacties via Worldline niet tot stand kon komen of met grote vertraging. Voor verrichtingen met Maestro, een ander betaalschema voor bankkaarten, en voor kredietkaarten op het netwerk van andere aanbieders waren er geen problemen.

De ondernemersorganisaties betreuren dat de panne zich voordeed op een druk winkelmoment in de kerstperiode. 'Uiterst ongelegen', zegt Unizo, 'een regelrechte ramp', zegt het NSZ.

Beide organisaties zullen compensaties vragen voor de getroffen handelaars. Unizo zal de komende dagen de schade becijferen. 'Het lijkt ons evident dat er overleg komt met Wordline', aldus topman Karel Van Eetvelt. 'De schade die de handelaars hebben geleden, moet zo goed mogelijk worden vergoed. Daarom zullen we als Unizo met Worldline overleggen om gepaste compensaties af te spreken.'

NSZ zegt dan weer na te gaan of 'schadevergoeding bekomen kan worden bij Worldline', 'want de verliezen zijn aanzienlijk'. De organisatie vraagt garanties dat dergelijke pannes in de toekomst niet meer kunnen voorvallen op drukke winkelmomenten.

'Na de snoeverige communicatie afgelopen weekend dat cash op sterven na dood zou zijn, heeft Worldline nu in ieder geval heel wat goed te maken' zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Vorige zaterdag voerden we met z’n allen ruim 10.000 elektronische betalingen per minuut uit. Bram Boriau van Worldline liet toen verstaan dat we evolueren naar 'een maatschappij zonder cash’.

Noodmaatregelen

Door de panne moesten heel wat winkels noodmaatregelen nemen. Bij Delhaize trad een soort noodplan in werking. De klanten konden hierdoor blijven betalen met de kaart. De gegevens werden opgeslagen om door te sturen als het systeem weer operationeel werd.

Bij Colruyt konden klanten een factuur krijgen en het bedrag overschrijven. Er kon wel nog betaald worden met cash geld, de Colruyt-betaalkaart of elektronische maaltijdcheques.

Bij Ikea aan de Weiveldlaan in Zaventem zorgden de elektronische betaalproblemen voor chaotische toestanden. 'Omstreeks 16.30 uur werden de eerste betalingen geweigerd’, klinkt het bij het woonwarenhuis. 'Niet veel later kon er geen enkele betaling met de bankkaart worden uitgevoerd. Dat zorgde in een mum van tijd voor enorme files want tachtig procent van onze klanten betalen via de betaalkaart. En deze kerstdagen behoren tot de drukste dagen van het jaar. Heel wat mensen komen hier nog snel kerstinkopen doen.’

'De problemen hielden ongeveer een uur aan. De klanten werden door omroepingen op de hoogte gehouden en we stonden constant in contact met Worldline om zo tot een oplossing te komen. Omstreeks 17.30 uur konden de eerste klanten weer betalen. We hebben meteen alle kassa’s opengesteld, maar het duurde even voor de wachtrijen waren weggewerkt.'

Klachten op Twitter

Op sociale netwerksites zoals Twitter brachten heel wat mensen verslag uit van de lange files aan de winkelkassa's.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees