Leefmilieuminister klaagt over nieuwe vluchtroutes

Brussel wil vroeger spreidingsplan terug

Brussel wil vroeger spreidingsplan terug

Sinds de wijziging van het spreidingsplan komen er van overal klachten. Foto: Photo News

Brussel / Zaventem -

Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) wil dat vliegtuigen die opstijgen vanop Zaventem opnieuw de oude routes volgen. Ze heeft een eerste stand van zaken ontvangen over het nieuwe spreidingsplan, dat begin deze maand in voege trad. ‘Uiterst verontrustend’, vindt ze dat.

Begin februari zijn de vliegroutes voor vliegtuigen die vertrekken van op de luchthaven van Zaventem veranderd. Brussels minister voor Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) kreeg onlangs de eerste radartracés met het resultaat van die wijziging.

‘De tracés wijzen op een uiterst verontrustende situatie, die bevestigd wordt door de talrijke klachten van de Brusselaars en de Brusselse gemeenten,’ zegt de minister. ‘Vandaag wordt zo goed als de volledige Brusselse bevolking aan het vliegtuiglawaai blootgesteld!’

‘De situatie stemt niet overeen met wat de heer Wathelet (federaal minister van Mobiliteit, CDH, nvdr) zegt,’ gaat Huytebroeck verder. ‘Volgens hem zou het aantal overvlogen Brusselaars dalen van 465.000 naar 65.000 personen. Dat klopt absoluut niet. Daarnaast heeft hij naar eigen zeggen de voorkeur gegeven aan routes boven de minst bevolkte zones. Dat blijkt ook niet zo te zijn. Zo is er nu bijvoorbeeld twee keer meer luchtverkeer boven de kanaalzone.’

Rechtbank

De minister verwijst naar de toegenomen overlast in het zuiden van Brussel. ‘Zestig procent van de vliegtuigen die opstijgen van baan 25, nam vroeger een bocht naar links richting Huldenberg,’ licht een medewerker toe. ‘Daarvan blijft een derde die route nu gebruiken. De rest neemt een ruime bocht richting E411, zodat nu ook Etterbeek, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde massaal overvlogen worden.’

Leefmilieu Brussel zal de impact van het geluid van de nieuwe routes in kaart brengen met geluidsmeters. ‘We willen een dossier opmaken over de geluidsoverlast en ermee naar de rechtbank stappen. In afwachting daarvan vragen we dat de vliegtuigen opnieuw de oude routes volgen.’

‘De kaarten waarop mevrouw Huytebroeck zich baseert, zijn niet correct,’ reageert Isabel Casteleyn, woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. ‘Ze baseert zich op geluidsparameters. Luchtverkeersleider Belgocontrol heeft echter gegevens waarbij de trajecten van de vluchten punt per punt in kaart gebracht zijn. Die zijn veel accurater.’

Van de kritiek is Casteleyn niet onder de indruk. ‘Vroeger riep de Noordrand dat ze daar alle last moesten dragen. Nu die last meer gespreid is, is Brussel aan de beurt. Het nieuwe spreidingsplan is het resultaat van een lange en moeizame onderhandeling tussen verschillende overheden. De redenering was daarbij dat de overlast verspreid moest zijn. Wij voeren het regeerakkoord uit.’

Op 12 maart is er een overleg gepland tussen Huytebroeck, Wathelet en Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio