Cijfers over fietsgebruik zorgen voor verhit debat

Al vijf miljoen ritten met fietsen van Villo

Al vijf miljoen ritten met fietsen van Villo

De Villo-fietsen kennen meer en meer succes. Foto: ycs

Brussel -

Het fietsgebruik is vorig jaar met zes procent gedaald, maar de openbare dienst Villo mocht haar vijf miljoenste rit optekenen. Gaat het nu goed of slecht met de fietsers in Brussel? De meningen zijn verdeeld.

Maandag nam iemand voor de vijf miljoenste keer een Villo-fiets uit het rek om zich door Brussel te verplaatsen. De gelukkige die de vijf miljoenste rit op zijn naam schreef, kreeg een gratis jaarabonnement van Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). Villo is een succesverhaal. Sinds de oprichting in 2009 kunnen er vijfduizend fietsen, 360 stations en 32.000 abonnees geteld worden. Per vijftien fietsen in het gewest is er één van Villo.

Toch is er ook minder goed nieuws. Het fietsgebruik is vorig jaar met zes procent gedaald. Dit blijkt uit tellingen van vzw ProVelo. ‘De vzw heeft in 2013 tijdens de ochtendspits op 26 plaatsen het aantal fietsen geteld’, zegt De Lille. ‘2013 was een rotjaar wat het weer betreft. Het aantal sneeuw- en vriesdagen lag aanzienlijk hoger dan in 2012. Blijkbaar heeft dit heel wat mensen afgeschrikt om zich met de fiets te verplaatsen. Gelukkig merken we uit zeer positieve cijfers voor januari 2014 dat het over een tijdelijke daling gaat. Los van de tijdelijke impact die een lange winter kan hebben op de cijfers, mogen we niet vergeten dat er in Brussel nog nooit zoveel fietsers zijn geweest als vandaag.’

Moed

‘De belangrijkste vaststelling is dat het fietsgebruik niet snel genoeg stijgt’, zegt Roel De Cleen, woordvoerder van de Fietsersbond. ‘Enkele belangrijke zaken moeten verwezenlijkt worden, zoals veilige fietspaden op de gewestwegen, meer autovrije zones en de juiste prijs plakken op het autoverkeer. Binnen het Iris II-plan heeft de Brusselse regering zich opgelegd om tegen 2018 twintig procent meer fietsers te hebben. Maar het heeft ons tien jaar gekost om van één naar vier procent te gaan. De politici hebben niet de moed om hun eigen beleid in vraag te stellen en het bij te sturen.’ Volgens Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) ging het de afgelopen jaren alleen om promotie. Dat was ten koste van de infrastructuur. Tijdens de vorige bestuursperiode werd er zestien kilometer fietspad per jaar aangelegd. Nu is dat er maar vijf.

Obama Bike Day

De aanleg van fietspaden valt onder bevoegdheid van Brussels minister voor Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). ‘We hebben vorig jaar veel fietspaden aangelegd’, zegt woordvoerder Philippe Vanstapel. ‘De focus lag op afgescheiden fietspaden. Dat was ook een vraag van verschillende verenigingen. Het nadeel is dat het langer duurt om zo'n afgescheiden fietspad aan te leggen. Je hebt een bouwvergunning nodig en ze kosten meer.’

‘Obama bezoekt vandaag ons land’, zegt Grouwels. ‘Wie toch met de auto in Brussel moet zijn, zal ongetwijfeld sakkeren. Laten we de wagen ruilen voor het openbaar vervoer of een villofiets uitproberen. De Obama Day wordt een Obama Bike Day.’

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio