Groen pleit voor metrobussen in Brusselse gewest

Groen pleit voor metrobussen in Brusselse gewest

Parlementslid Annemie Maes, staatssecretaris Bruno De Lille en kabinetsmedewerker Arnaud Verstraete. Foto: ycs

Brussel -

Een bus die rijdt op een eigen busbaan met de frequentie van de metro, dat is een metrobus. Groen heeft een plan klaar om metrobussen te introduceren in heel Brussel.

‘De metro werkt zeer goed’, zegt Arnaud Verstraete, die van zijn partij de derde plaats kreeg op de lijst voor het Brusselse parlement. ‘Twee op vijf van alle verplaatsingen met het openbaar vervoer in het Brussels gewest gebeurt met de metro. Terwijl de metro maar vijf procent van het totale netwerk omvat. Waarom is de metro zo populair? Hij is snel, betrouwbaar en doordat hij zo'n hoge frequentie heeft, is het niet belangrijk op voorhand te weten wanneer hij komt. Die aantrekkelijkheid willen we in heel Brussel brengen’, zegt Arnaud Verstraete.

Een naar de metro gemodelleerde busdienst, dat is het plan van Groen. De partij tekende al een aantal lijnen uit. ‘We kozen bewust voor de grote assen omdat daar het meeste ruimte is om de metrobuslijnen makkelijk aan te leggen. Het huidige metronet is erg gericht op het centrum. In ons voorstel bevindt elke inwoner van het Gewest zich op redelijke afstand van openbaar vervoer met metrokwaliteit’, zegt het parlementslid.

Slechts vijf jaar

‘De uitbreiding van de metro naar Schaarbeek kost een miljard euro en is ten vroegste klaar tegen 2023’, zegt Verstraete. ‘Onze werken zouden minder dan vijf jaar duren en tussen de driehonderd en vierhonderd miljoen euro kosten. Daarin zit zelfs de aankoop van nieuw rollend materieel gerekend.’ ‘De metrobus biedt dezelfde kwaliteit als de metro, maar is honderd keer goedkoper en veel sneller in te voeren,’ zegt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille. ‘Met de metrobus kunnen we binnen de vijf jaar een verdrievoudiging van het metronet realiseren.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio