Gemeente verzamelt klachten over eigen diensten

Meise -

Inwoners van Meise die ontevreden zijn over de werking van een gemeentelijke dienst of een personeelslid kunnen voortaan terecht bij een centraal klachtenmeldpunt.

De klacht moet schriftelijk worden overgemaakt, of via een e-mail naar secretariaat@meise.be. De indiener van de klacht kan zowel een individu zijn als een groep, vereniging of een andere overheid. ‘De gemeentesecretaris staat als klachtencoördinator in voor de registratie en de opvolging van de klachten’, zegt eerste schepen Sonja Becq (CD&V).

‘De secretaris verwijst de klacht dan door naar de bevoegde dienst. De klager krijgt binnen de drie dagen een ontvangstmelding en in principe binnen de dertig werkdagen een inhoudelijk antwoord. Het is belangrijk dat inwoners weten dat wij hun klachten ernstig nemen. Iedereen heeft recht op een objectieve, klantvriendelijke en grondige behandeling van zijn of haar klacht.’

Een systematische opvolging van klachten verbetert volgens Becq het functioneren van de gemeente. ‘Enkele jaren geleden kwam er een gelijkaardig klachtensysteem in het OCMW van Meise’, vertelt de schepen die er wel voor waarschuwt dat niet elke vraag aan de gemeente aanzien wordt als een klacht.

De klachten kunnen enkel betrekking hebben op het functioneren van de gemeentelijke dienst of een personeelslid. De klager moet zijn naam en adres bekendmaken en aantonen dat hij een rechtstreeks en persoonlijk belang heeft bij de behandeling van de klacht. Anonieme klachten worden niet behandeld en de feiten waarop de klacht betrekking heeft mogen niet langer dan één jaar geleden zijn.

Het klachtensysteem is dus niet bedoeld voor vragen om informatie, meldingen over slechte signalisatie, wegenwerken of defecte verlichtingspalen, noch voor beleidsvragen of klachten van personeelsleden over de eigen werksituatie.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio