Fit & Gezond

Wel chocolade, geen extra kilo's: slimme tips voor het paasweekend

Wel chocolade, geen extra kilo's: slimme tips voor het paasweekend

Foto: *

Brunch met roerei en chocolade eieren: het paasweekend is een zware dobber voor wie probeert om een paar kilo kwijt te geraken. Maar daarom moet je je niet alles ontzeggen: Ruud Govers van de fijne blog Supervet.be geeft gezonde tips over wat je gerust kan eten en wat je beter laat liggen.

1. Goed begonnen is half gewonnen

Begin je dag goed door warm water met het sap van een halve citroen te drinken: je spijsvertering en je lever zijn dan al goed wakker wanneer je begint aan de uitgebreide brunch. Blijf ook de rest van de dag genoeg water drinken en voorkom hiermee dat typische opgeblazen feestdagengevoel.

2. Niet de vetten, maar de granen zijn de boosdoeners

Bij de klassieke paasbrunch staan er doorgaans genoeg dingen op tafel waarmee de honger op gezonde wijze kan worden gestild. Een lekker vleesje, een kaasje en niet te vergeten: pasen is het feest van de eieren. Eieren zitten vol vitaminen, mineralen en de goede vetten. Bovendien ben je met deze vetten sneller voldaan en heb je dus niet het gevoel dat je iets moet missen! Kies je ervoor om tijdens de brunch te minderen, minder dan liever met granen.

3. Verborgen suikers

Suikers en granen zijn verantwoordelijk voor de bloedsuikerachtbaan die zich uit als een after-dinnerdip en/of het algehele onvermogen om na de uitgebreide brunch nog uit de zetel te komen.

Confituur, gebakjes en pralines zijn natuurlijk de usual suspects, maar vergeet zeker niet stil te staan bij de liters sinaasappelsap die op een doorsnee brunch soldaat worden gemaakt. Door het verwijderen van de vezels die van nature in fruit zitten blijft er een puur suikershot over. Het zijn deze vezels die ervoor zorgen dat je bloedsuiker minder sterk stijgt. Geef dus liever toe aan de drang naar zoet door je fruit als fruit te eten; maak er bijvoorbeeld eens een feestelijke fruitsla van.

4. Paastijd is chocoladetijd

Chocolade: hoofdzonde nummer één.. maar is dat wel zo? Rond de paastijd is chocolade alom tegenwoordig. Maar de ene chocolade is de andere niet. Maak dus van de gelegenheid gebruik om zonder schuldgevoel te genieten van donkere chocolade. Hoe donkerder en hoe hoger het percentage cacao, hoe beter. Bovendien wordt er aan chocolade met een cacaopercentage vanaf ongeveer 80% een waslijst aan voordelen toegeschreven. Zo kun je tijdens de feestdagen aan je gezondheid werken, wie had dat gedacht?

5. Maak je niet druk om dingen die je “niet mag eten”
Kijk liever naar alle zaken waar je nu uitgebreid van kan genieten. Wees dus niet bang voor vetten, maar probeer eerder te minderen met suikers en granen.

Ruud Govers komt uit Nederland, maar woont in Mechelen. Hij kent alles van gezonde voeding en deelt graag zijn kennis. Niet om te diëten, want daar zijn we volgens hem niet voor gemaakt. Wel wil hij mensen helpen om een goed voedingspatroon uit te bouwen. Meer tips op www.supervet.be

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees