‘Leerkrachten zien job vooral als zeer individuele activiteit’

‘Leerkrachten zien job vooral als zeer individuele activiteit’

Foto: Dries Luyten

Driekwart van de Vlaamse leerkrachten geeft aan nooit lessen bij andere leerkrachten te observeren. Ook gemeenschappelijk lesgeven blijkt een vrij zeldzame praktijk. Dat zijn enkele conclusies van het Talis-onderzoek (Teaching and Learning International Survey),

een initiatief van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

Voor het internationaal vergelijkend onderzoek namen online zo’n 2.681 leerkrachten in het lager onderwijs en 3.650 leerkrachten uit de eerste graad van het secundair onderwijs deel. Er werd gevraagd naar de mening en perceptie van leerkrachten en directeurs.

De leerkracht is keizer

Een van de conclusies is dat lesgeven in Vlaanderen als een zeer individuele activiteit wordt aanzien. ‘De leerkracht is keizer, koning, admiraal in zijn eigen klaslokaal, blijkt uit een aantal vaststellingen over activiteiten’, zegt hoogleraar Peter Van Petegem (UAntwerpen).

‘Driekwart van alle leerkrachten zegt nooit te participeren aan het observeren van andermans lessen. Verder zegt 31 procent van de lageronderwijskrachten en 64 procent van de leerkrachten in het secundair nooit gezamenlijk les te geven. Voor niet-deelname aan collaboratief professioneel leren is Vlaanderen met 45 procent koploper’. Samenwerking wordt vooral gezien bij onder meer klassenraden en teamvergaderingen.

Klasmuren doorbreken

Volgens de academici heeft samenwerken nochtans onmiskenbare voordelen. ‘Empirisch onderzoek toont aan dat wanneer leerkrachten de eigen klasmuren doorbreken, dat dat ondersteunend is voor hun professionalisering. Leerkrachten kunnen veel meer van elkaar leren dan vandaag wordt beseft’, zegt Van Petegem.

‘Je kan bijvoorbeeld tijdens lesvrije uren langsgaan bij collega’s in de eigen of een andere vakgroep of school om te zien hoe hij of zij de zaak aanpakt. Die tijd zou terecht besteed worden.’

Volgens de onderzoekers kunnen heel wat zaken aangepakt worden binnen de bestaande structuren. Van Petegem raadt de beleidsmakers op alle niveaus aan het rapport grondig te lezen.

Hier vindt u het volledige rapport terug .

Corrigeer

MEER NIEUWS