Belgisch icoon verdwijnt na ruim 90 jaar

Belga wordt Lucky Strike

Belga wordt Lucky Strike

Foto: belga

Het legendarische sigarettenmerk Belga staat op het punt te verdwijnen. Jaarlijks worden er nog altijd 25 miljoen pakjes van verkocht. Maar doordat nationale merken almaar terrein verliezen, drong een naamsverandering zich op.

Bijna een eeuw na de lancering in 1923 verdwijnt het legendarische sigarettenmerk Belga van de markt. ‘In de jaren 80 was Belga met meer dan 20 procent marktaandeel het best verkochte sigarettenmerk van ons land’, zegt Pierre Durinck van British American Tobacco (BAT), de eigenaar van Belga. ‘Maar door de opkomst van de internationale merken (zoals Marlboro en L&M, nvdr.) verloren nationale merken als Belga steeds meer terrein.’ Vandaag zweert nog maar zes procent van de Belgische rokers bij Belga, al steken die nog altijd 630 miljoen sigaretten per jaar op.

Hoe het sigarettenmerk ontstaan is en hoe het daarna geëvolueerd is, lees je in Het Nieuwsblad van zaterdag 28 juni.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees