VOKA over Gents parkeerplan: 'Opletten dat Gent geen ambtenarenstad wordt'

VOKA over Gents parkeerplan: 'Opletten dat Gent geen ambtenarenstad wordt'

Foto: fvv

Gent - Zelfstandigen- en ondernemersorganisaties Voka en Unizo reageren ongerust op het nieuwe Gentse parkeerplan. 'Eerst de alternatieven uitbouwen, dan de tarieven verhogen', zegt Unizo. 'Gent moet opletten dat het geen stad wordt enkel voor bewoners en 9-to-5 werkende ambtenaars', waarschuwt Voka.

'Het was toch even schrikken, toen we de tariefverhogingen zagen', zegt Wim Geirnaerdt van Unizo Gent. 'En dat is nog zacht uitgedrukt. Het plan heeft zorgelijke kanten, maar ook enkele goede kanten. Het is een coherent plan, met oplossingen voor enkele ergernissen die leven in de stad, zoals wildparkeren van fietsen en de speciale regeling voor zorgverstrekkers. 

Voor de handel en de bewoners is het ook goed dat er meer parkeerrotatie verwacht kan worden. Het is ook goed dat alle ondergrondse parkingen dezelfde tarieven krijgen.' Unizo vraagt Stad Gent wel explicite om 'nog eens goed na te denken over de prijszetting'. 'We mogen de bezoekers van Gent niet wegjagen uit de kuip. Gent mag geen boodschap uitzenden dat bezoekers niet welkom zijn in het centrum. Er zijn alternatieven genoeg voorhanden buiten het centrum van Gent.'

'Maar alles valt en staat met de alternatieven. En die zijn er momenteel erg weinig. Als Stad Gent dit plan nu meteen zou doorvoeren, zou het inderdaad om een taxeerplan gaan, in plaats van een parkeerplan. Men moet eerst de alternatieven goed uitwerken en dan pas de tarieven verhogen. Waarom bijvoorbeeld shoppers geen gratis ticket geven voor het openbaar vervoer, als ze op park-and-rides parkeren?'

Hippe stad

Geert Moerman van VOKA Oost-Vlaanderen betreurt dat de professionals uit de creatieve economie 'genegeerd' worden in het parkeerplan en noemt het plan 'nefast voor iedereen die onderneemt in Gent'. 'Men is een cruciale Gentse doelgroep vergeten, de vooruitstrevende bedrijven, spin-offs en ondernemers die van Gent een hippe stad gemaakt hebben. Het gaat nochtans om een groep die Gent de laatste decennia mee op de wereldkaart gezet heeft. Flexibiliteit en bereikbaarheid is voor ondernemers ook erg belangrijk.'

'De voorgestelde maatregelen in het parkeerplan getuigen van weinig creativiteit. De inspiratie voor deze ingrepen is heel eenzijdig: behalve voor de bewoners worden parkeerplaatsen volledig uit de markt geprijsd, tot de auto weggepest is. Innovatieve oplossingen zoals werknemersparkeren in bepaalde zones, naar analogie met bewonersparkeren, komen zelfs niet ter sprake. Voor klanten, leveranciers, vertegenwoordigers… die voor een korte termijn een kantoor in de binnenstad willen bezoeken blijft het gebruik van de wagen aangewezen.  Die kunnen niet eerst een tram of een bus nemen als ze naar een klant moeten.'

'We zijn ontgoocheld dat er weinig of geen overleg geweest is', zegt Moerman. 'Gent moet opletten dat het geen stad wordt enkel voor bewoners en ambtenaren. Mensen die van 9-to-5 werken kunnen zich organiseren en het openbaar vervoer nemen van aan de rand van de stad. Voka roept het stadsbestuur op dringend het parkeerplan te herzien om het economisch weefsel in Gent te behouden. Zo niet lijken veel bedrijven hun stoute schoenen aan te trekken om zich op een voor hen gunstiger locatie te gaan vestigen.'

Virtuele parkeerkaart

Een mogelijke oplossing die uit het parkeerplan naar voren komt, is een nieuwe, virtuele parkeerkaart. Daarmee wil Stad Gent bezoekers laten betalen naargelang de tijd dat ze effectief blijven staan. De kaart moet online oplaadbaar zijn. Er wordt ook overwogen om opnieuw sms-parkeren of betalen met een smartphone in te voeren.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio