Bedrijf Mol haalt order van 25 miljoen euro binnen

55 monstertrucks voor Algerijnse woestijn

55 monstertrucks voor Algerijnse woestijn

Lieven Neuville benadrukt dat Mol een van de drie bedrijven is in de hele wereld die dit soort bestellingen aankunnen. Foto: sbr

Staden -

Imposant en hallucinant groot. Een andere omschrijving is er niet voor de vrachtwagens die Mol uit Staden bouwt. De trucks, 55 in totaal, zullen worden ingezet in Algerije voor oliewinning.

Mol of Mol Cy, constructeur van trucks, trailers en vuilniswagens, bouwt momenteel 55 woestijntrucks. De imposante rode machines werden besteld door Enafor, een bedrijf dat olie boort in de Algerijnse Sahara.

De trucks zullen worden ingezet om boortorens en aanverwanten, zoals generatoren en containers, te verplaatsen van de ene boorsite naar de andere. Dwars door het mulle zand van de Sahara.

200 ton door het zand

Dat een gewone vrachtwagen daarvoor te kort schiet, mag duidelijk zijn uit de cijfers die de op maat gemaakte Stadense trucks kunnen voorleggen. De vrachtwagens hebben alle een 6x6-aandrijving met 600 pk onder de motorkap. Met het nodige stapelwerk kunnen ze tot drie containers in één keer vervoeren. Er kan ook een aanhangwagen mee. Alles samen kan zo’n truck een lading van 200 ton door het zand verplaatsen. De vrachtwagen weegt in zijn eentje al 30 ton en heeft standaard twee reservebanden mee.

Niet enkel de cijfers zijn indrukwekkend. De afmetingen zijn dat ook. De banden zijn bijna op manshoogte en op het breedste punt meet een truck 3,9 meter. Dat betekent dat ze in België enkel onder begeleiding de weg op mogen. Om de trucks tot in Zeebrugge te krijgen, vanwaar ze verscheept worden, moet een speciale route worden uitgestippeld. De draaicirkel van de giganten is te groot voor sommige op- en afritten van onze snelwegen.

Werkzekerheid

De bestelling is goed voor een omzet van 25 miljoen euro. Voor Mol en de 420 werknemers betekent dat werkzekerheid tot in 2016. Elke maand zullen twee vrachtwagens van de band rollen. De eerste worden in september verscheept.

‘Dit is onze derde grootste bestelling ooit en in zijn soort ons grootste order tot nog toe. Er zijn slechts drie constructeurs in de wereld die dit aankunnen’, aldus Lieven Neuville, projectingenieur bij Mol Cy. Eerder dit jaar werden al tien gelijkaardige, maar kleinere vrachtwagens aan dezelfde oliefirma geleverd.

‘De trucks voor Enafor hebben een lang en breed platform bovenop een sterk chassis en zijn uitgerust met een lier om de lading op de truck te slepen. Ze zijn vooral ontworpen met goede terreineigenschappen en zijn erg robuust. Ze blijven ook in tropische omstandigheden functioneren’, zegt Neuville.

Dat bewijst een eerdere levering. Sinds 1992 rijden er een twintigtal Mol-trucks rond in Algerije voor hetzelfde doel. ‘De voertuigen trotseren al 22 jaar lang de woestijn en worden nog elke dag ingezet.’

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio