Fit & Gezond

Makkelijk afvallen? Probeer 'Het Normale Dieet'

Makkelijk afvallen? Probeer 'Het Normale Dieet'

Foto: *

In tijden van voedselzandlopers en metabolismediëten zou je haast vergeten dat een evidentere manier is om wat kilo's kwijt te geraken: een beetje minder en wat gezonder eten. De Nederlandse blogster Esmee Kohler (25) wil met een blog en een Facebookpagina 'Het Normale Dieet' in ere herstellen.

Toen Esmee nog studeerde, trapte ze in de studentenval: voorverpakte maaltijden en junkfood zorgde er voor dat bijkwam. Op haar manier viel ze weer 15 kilo af: door minder en gezonder te eten. 'Mensen vragen me sindsdien hoe ik het heb gedaan, zoveel afvallen. Ik ben na mijn dieet mijn moeder gaan coachen en toen dat goed ging, nog een paar andere mensen. Ondertussen volg ik ook een opleiding tot voedingsdeskundige, om dat allemaal een beetje wetenschappelijk te kunnen onderbouwen'.

Het principe van Esmee's visie gaat terug naar de basis: 'Als je meer eet dan wat je verbrandt, dan kom je bij'. Met andere woorden: eet gerust een boterham met kaas als ontbijt, maar beperk je porties. Blijf af van de dingen waarvan je weet dat ze slecht zijn, zoals junkfood, koeken en chips. En beweeg een beetje meer. 'Veel nieuwe, populaire diëten zijn heel extreem, er worden hele voedselgroepen geschrapt. Terwijl je met gewoon wat opletten ook al een eind komt'.

Op haar Facebookpagina, die ondertussen meer dan 1.300 fans heeft, geeft Esmee dagelijks tips en recepten aan wie het ook eens op de 'normale' manier wil proberen. Enkele van haar tips op een rijtje

- Geloof niet in superfoods. In groenten zoals broccoli en tomaat zit gewoon alles, van vitaminen tot anti-oxidanten. Daar heb je heus geen gojibessen uit een ver land voor nodig.

- Je kan gerust rijst of pasta eten als avondeten. Zorg er gewoon voor dat je porties niet te groot zijn en dat minstens de helft van je bord uit groenten bestaat.

- Lik je mes niet af. Het bespaart je 80 ckal per dag, vier kilo per jaar. Blijf ook van de restjes uit het bord van je kinderen.

- Laat je niet verleiden zoor zogenaamde 'gezonde' producten, zoals cruesli of voorverpakte repen, die heel veel suikers bevatten.

- Een hype waar ik wel in geloof: eet havermout. Het is makkelijk klaar te maken, kost weinig en geeft je heel lang een vol gevoel.

Volg hier de blog van Esmee over 'Het Normale Dieet'

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees