Mode

DKNY lanceert ramadancollectie voor moslima’s

DKNY lanceert ramadancollectie voor moslima’s

Foto: *

Het Amerikaanse modelabel DKNY pakt deze zomer uit met een exclusieve capsulecollectie die zich richt op moslima’s die deelnemen aan de ramadan. ‘Waarom zouden vrouwen moeten kiezen tussen uitersten als een diep decolleté of een hoop lompen’, vraagt ontwerpster Rachida Aziz vrijdag in De Morgen.

Het label van de Amerikaanse ontwerpster Donna Karan lanceerde onlangs een speciaal op het Midden-Oosten gerichte webwinkel. Nu pakt het modemerk ook uit met haar Ramadan Summer-collectie, waarmee ze haar pijlen expliciet op moslima’s richt. ‘Het is de eerste keer dat een mainstreammerk zo openlijk catert aan moslima’s’, aldus Aziz. ‘Bij ketens als Zara vind je ook lange rokken en bijpassende sjaals, maar die benoemen dat niet openlijk. Jammer.’

De tijdelijke collectie bestaat uit lange jurken en rokken in warme kleuren, maar ook uit leren jasjes en strakke broekpakken in drukke prints. De bezielsters van de collectie zijn moderedactrice Yalda Golsharifi, gevestigd in Los Angeles en Koeweit, en ontwerpster Tamara al Gabbani uit Dubai. Deze twee grote namen uit de Midden-Oosterse modewereld zijn meteen het gezicht van de campagne.

Investeren in diversiteit

DKNY is niet het eerste bedrijf dat een interessante doelgroep ziet in de moslimgemeenschap. Ook supermarktketen Lidl kondigde vorige week aan een halalassortiment aan te bieden tijdens de islamitische vastenperiode.

Ontwerpster Rachida Aziz ziet een groeiende markt in de moslimgemeenschap en moedigt investeringen in diversiteit aan. ‘Het gaat hier immers om een gemeenschap die over meer en meer koopkracht beschikt’, klinkt het.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees