Mode

Schoenenmerk onder vuur door 'seksistische reclame'

Schoenenmerk onder vuur door 'seksistische reclame'

Foto: www.ninewest.com

Het Amerikaanse schoenenmerk Nine West ligt onder vuur omdat het een nieuwe reclamecampagne heeft gelanceerd waarin de taken van een vrouw zouden worden herleid tot het hardnekkig zoeken naar een man en het verzorgen van de kinderen. Heel erg vrouwonvriendelijk, aldus heel wat reacties.

De nieuwe reclamecampagne van Nine West schept twee situaties: er zijn schoenen om een man aan de haak te slaan, en er zijn schoenen die je tranen doen wegebben wanneer je zojuist je eerste kind aan de schoolpoort hebt afgezet. De eerste reclame is getiteld ‘Starter Husband Hunting’, de tweede ‘First Day of Kindergarten’. Elk van beiden tonen een beeld van een schoen uit de desbetreffende collectie, met daarbij enige peptalk. Bij het verschijnen van de bewuste reclame stond het internet meteen vol reacties en ook heel wat Twitterpagina’s bestempelen de campagne als denigrerend en weinig respectvol, want volgens hen lijkt deze selectie alsof vrouwen geen andere streefdoelen in het leven zouden hebben.

www.ninewest.com

De Amerikaanse journaliste Heidi Stevens reageert dat ze deze reclame denigrerend vindt, en iemand uit Californië vermeldt op haar Twitterpagina dat Nine West vrouwen eraan doen herinneren dat ze gemaakt zijn in functie van mannen en kinderen. Allerhande reacties tonen hun ongenoegen. 

Volgens Erika Szychowski, de marketingverantwoordelijke voor het merk, is dit echter nooit de bedoeling geweest. ‘Het doel is verandering brengen in de manier van spreken over gebeurtenissen. De vrouw van vandaag is immers modern en koopt schoenen voor verschillende gelegenheden.’

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees