‘Problemen met Desiro-treinen onaanvaardbaar’

‘Problemen met Desiro-treinen onaanvaardbaar’

Foto: Photo News

Jo Cornu, de nieuwe baas van de NMBS, erkent in een interview met het weekblad Knack de problemen met de nieuwe Desiro-treinen.

Cornu zit intussen ruim zes maanden aan het stuur bij de NMBS en stelt vast dat een aantal dingen in beweging zijn gezet. Zo werken de NMBS Holding en de NMBS aan een gezamenlijk informatica-platform en werden de ticketautomaten in de stations grondig verbeterd.

Maar het grote probleem van de spoorwegmaatschappij blijft de betrouwbaarheid van de treinen. ‘We zitten in de penibele situatie dat een trein gemiddeld om de 30.000 kilometer panne heeft. En onze nieuwste treinen, de Desiro’s, hebben gemiddeld al na 8000 kilometer een technisch defect. Dat is onaanvaardbaar’, aldus Cornu.

Die onbetrouwbaarheid van de treinstellen beïnvloedt ook de stiptheidscijfers, aldus Cornu. ‘In 35 procent van de gevallen dat een trein te laat is, heeft dat te maken met de onbetrouwbaarheid van het materiaal.’

Cornu heeft de top van Siemens Transport, de fabrikant van de Desiro-treinen, al over de problemen aangesproken, maar volgens Cornu zit het probleem nog dieper. ‘In Europa is er bij de spoorwegen haast niets gestandaardiseerd. Wij leven in de mentaliteit van de negentiende eeuw als we een trein bestellen. Als een spoorwegmaatschappij een trein bestelt, koopt ze geen model dat elders goed spoort. Nee, die trein moet op tientallen vlakken worden aangepast naar de eigen noden en vragen,’ aldus Cornu.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees