Fietsenhandelaars counteren op voorhand idee van Transitie Asse

‘Goedkope ombouwsets zijn veel te gevaarlijk’

De goedkope ombouwkits van 450 euro zijn niet betrouwbaar en niet veilig volgens de verschillende fietsenhandelaars. Foto: e-fietsspecialist

Asse -

De fietsenmakers in Asse zijn niet te spreken over een idee van de burgerbeweging Transitie Asse om gewone fietsen via een groepsaankoop om te bouwen tot elektrische fietsen. ‘Gevaarlijk en onverantwoord. Daar doen wij niet aan mee’, zeggen ze.

Transitie Asse, een groep burgers die initiatieven wil nemen om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen af te bouwen, stuurde deze week een mail naar de fietsenhandelaars in Asse en ruime omgeving. De beweging koestert plannen voor een groepsaankoop van ombouwsets om fietsen om te bouwen tot elektrische fietsen. Het voorstel komt ter sprake op de startvergadering van het nieuwe werkjaar op 4 september in 't Smiske in Asse.

Wantrouwig

Opmerkelijk is dat Transitie Asse al min of meer beslist heeft om de ombouwsets aan te kopen via een Nederlandse webshop. De mail aan de lokale handelaars had als doel om een richtprijs af te spreken om die sets te monteren.

De Assese fietsenhandelaars zijn naar eigen zeggen vertrouwd met deze ombouwsets, maar vooral zeer wantrouwig. ‘Ik weiger al jaren om die te monteren. Goede elektrische fietsen worden uitgebreid getest op hun stevigheid en dit zou je zomaar op eender welke fiets monteren? Nee, het is ronduit gevaarlijk en deugt niet’, zegt Geert Loomans. Guy Stevens van Cyclo-Sport in Zellik plaatst ze wel, maar van slechts één specifiek (en duurder) model.

Ook Servaas Haesen plaatst voor twee specifieke modellen van fietsen dergelijke sets. ‘Maar die sets kosten al snel 1.200 en 1.800 euro. Vanaf 2.000 euro heb je al een goede elektrische fiets’, aldus Haesen. ‘Deze sets zijn al een tijdje hopeloos uit de mode. Transitie Asse kiest voor een model van amper 450 euro, waarvan ik weet dat de remonderbrekers onbetrouwbaar zijn en dat ook bergop problemen geeft. De meeste vorken van gewone fietsen zijn zelfs niet geschikt om een wiel met motor in te monteren. Er is bovendien de aansprakelijkheid. Die is voor ons als wij als laatste aan de fiets hebben gewerkt.’

Edward Van Keer van Transitie Asse geeft toe dat hij wat geschrokken is van de kritische reacties van de fietsenhandelaars. ‘Hoewel er toch ook één handelaar uit Merchtem antwoordde dat hij die gerust wil monteren. In elk geval zeggen ook de leveranciers van die kits dat je nog een ‘deftige, stevige fiets’ moet hebben. We gaan ons eerst verder informeren en beraden. Het is slechts één van de vele ideeën die leven binnen onze groep. Alle ideeën worden steeds in alle openheid besproken. Enkel als er voldoende goesting is, proberen we ze uit te werken’, aldus Van Keer.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees