Vlaanderen moet Oosterweelverbinding wellicht opnemen in begroting

Vlaanderen moet Oosterweelverbinding wellicht opnemen in begroting

Foto: Belga

Antwerpen -

Vlaanderen zal de bouw van de Oosterweelverbinding wellicht moeten opnemen in de begroting. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels die Eurostat donderdag uiteenzette aan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Het gaat om een zware molensteen om de nek van het project, maar de Vlaamse regering wil hoe dan ook doorzetten.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) reageert vrijdagochtend op Radio 1. 'De nieuwe Europese regels zijn te streng, zeker nu de EU ook wil dat lokale overheden meer investeren. De Oosterweelverbinding moét er komen, dat is extreem belangrijk om het fileprobleem om te lossen.'

'Het probleem van de files rond Antwerpen móét worden aangepakt, dat staat duidelijk in het regeerakkoord', valt ook te horen bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

3,25 miljard euro

De Vlaamse regering heeft er steeds naar gestreefd de kostprijs van de Oosterweelverbinding, geschat op 3,25 miljard euro, uit de begroting te houden. Daarom wil Vlaanderen het project onderbrengen bij de NV Tunnel Liefkenshoek, die de gelijknamige tunnel runt. Volgens nieuwe Europese regels moet een dochterbedrijf dat slechts één activiteit heeft echter in de begroting worden opgenomen.

Als dat zou gebeuren komt Vlaanderen in de problemen omwille van de strenge Europese begrotingsregels. Die eisen immers dat er tegenover uitgaven ook inkomsten staan.

'De vraag is nog maar of deze regels zullen worden bevestigd door de nieuwe Europese Commissie', is te horen bij het kabinet van mobiliteitsminister Weyts. 'Als alle projecten van deze omvang in een begroting moeten worden ondergebracht, zal er lang nagedacht worden voor iemand nog iets opstart.'

Nieuwe werkgroep

'We gaan nu een nieuwe werkgroep oprichten met de Vlaamse regering om te zien hoe het verder moet', besluit Rudi Thomaes van Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).

De strengere Europese regels brachten eerder ook al de publiek-private samenwerkingen (PPS) in de scholenbouw in de problemen.

 

Corrigeer

MEER NIEUWS