Bondscoach Carlo Bomans verbaasd over minieme tijdsverschillen bij dames en jeugd

Boonen plots grootste troef

Boonen plots grootste troef

Carlo Bomans: ‘Ik had naast Boonen een tweede sprinter kunnen meenemen, maar dan heb je meteen twee renners die niet rijden.’ Foto: Photo News

Carlo Bomans noemde Ponferrada 2014 een parcours dat de vergelijking kon doorstaan met Luik-Bastenaken-Luik of de Amstel Gold Race, maar in de races van de dames en jeugd zorgde de opeenvolging van beklimmingen ‘Confederacion’ en ‘Mirador’ nauwelijks voor afscheiding. ‘Ik had het selectiever verwacht’, zegt de Bomans. ‘Maar daarom hebben we dus Tom Boonen mee.’

Alles over het WK wielrennen in Ponferrada (21-28 september)

‘We hebben gesloten wedstrijden gezien’, zo analyseert bondscoach Carlo Bomans de voorbije koersweek in Ponferrada. ‘Zowel bij de dames als bij de jeugd ging een groep van twintig, dertig renners naar de streep. Het is een zwaar parcours, maar ik had het selectiever verwacht.’ Bomans stelde zijn selectie op voor een race genre Luik-Bastenaken-Luik of Amstel en noemde het parcours eerder limiet voor Tom Boonen. Als het scenario van de voorbije races zich vandaag echter herhaalt, lijkt de kopman van OPQS plots de grootste Belgische troef. ‘Maar daarom hebben we Tom dus mee’, zegt Bomans. ‘Ik had een tweede sprinter kunnen meenemen, maar dan heb je meteen twee renners die niet rijden.’

Bovendien weet Bomans dat de jeugd en damesraces op een WK zelden indicatief zijn voor de profrace bij de mannen. ‘De versnellingen zijn snediger’, legt hij uit. ‘Dat zorgt voor een heel andere dynamiek. Op het Spaans kampioenschap, ook hier in Ponferrada verreden, zijn twee renners naar de finish gegaan.’

Regen

Komt nog bij dat er vandaag ook in heel andere omstandigheden zal gekoerst worden. Na de droge races van de voorbije week wordt vandaag regen verwacht. ‘En die zal van grote invloed zijn’, zegt Bomans. ‘Dan krijgen we Firenze-toestanden: afdalingen waarin het peloton in vier stukken uiteen valt. Plaatsing wordt daarom van cruciaal belang. We moeten de hele wedstrijd vooraan zitten. Niet bij de vijf eerste maar wel attent op de voorste rijen. Dat kost meer energie, maar als je na de afdaling telkens van de vierde groep naar voor moet, dan is dat nog veel slopender.’

De hamvraag vandaag in Ponferrada, hoe eendrachtig rijden de Belgen, met een veelvoud aan kopmannen? Bomans: ‘De tactische bespreking is achter de rug. Er zijn afspraken gemaakt. Niet over wie de kopman is in welk scenario, dan moet je in de koers een hele dikke boek bij hebben. Gewoon concrete afspraken: welke landen mogen wegrijden, welke niet. Een Griek en een Cyprioot, dat is geen probleem. Maar schuift er vijftien man weg, dan moeten we mee zijn. We hebben geen ploeg om vroeg in de race te moeten rijden. Maar ik verwacht geen problemen, we zijn nu samen vanaf dinsdag, de cohesie in de groep is goed.’

Corrigeer