Elke bedrijfswagen kost ons land jaarlijks 2.763 euro

Elke bedrijfswagen kost ons land jaarlijks 2.763 euro

Foto: ddl

Nergens is de subsidie voor bedrijfswagens zo hoog als in België. Met 230 euro per maand, ofwel 2.763 euro per jaar, halen we zelfs het wereldrecord. In alle Oeso-landen samen ligt de gemiddelde subsidie op 133 euro per bedrijfswagen. ‘Het systeem van de salariswagen moet herbekeken worden’, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters.

In alle 28 onderzochte Oeso-landen (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) is een bedrijfswagen een deel van het loon dat werkgevers gebruiken om de lasten op arbeid te verminderen. Want het voordeel op een bedrijfswagen wordt minder belast dan een gewoon salaris. ‘Ik noem het geen bedrijfswagens meer’, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. ‘Maar echte salariswagens, die gebruikt worden om onze hoge arbeidskosten te omzeilen.’

De Oeso onderzocht hoeveel fiscale subsidies er op die manier worden uitgedeeld aan elke bedrijfswagen. Gemiddeld gaat het om 133 euro per maand per auto, zo schrijft De Standaard vandaag. Daardoor gaat er over alle landen heen 26,8 miljard euro aan belastinginkomsten ‘verloren’ gaat. In geen enkel land is de subsidie voor bedrijfswagens zo hoog als in België. Een Belgische bedrijfswagen levert de eigenaar een bruto-voordeel op van 653 euro per maand. Maar op slechts veertig procent daarvan moet de bestuurder belastingen betalen.

Ons land steekt met 230 euro, of 2.763 euro per jaar voordeel per maand met kop en schouders boven de rest uit. 41 procent van het Belgische wagenpark bestaat dan ook uit bedrijfswagens, terwijl dat voor de 28 landen samen minder dan 20 procent is. In België rijden er zo’n 722.000 exemplaren rond. 1 op de 5 bestuurders heeft er een.

Dat aantal moet naar beneden, vindt ook Kris Peeters. ‘Het hele systeem moet herbekeken worden.’ Het is gewoon logisch redeneren, zegt hij. ‘De overheid geeft vier miljard subsidies aan De Lijn en de NMBS. Hetzelfde bedrag wordt gebruikt om bedrijfswagens te financieren. Als we de helft van die salariswagens kunnen schrappen, komen er extra miljarden vrij voor ons openbaar vervoer. Bovendien zouden we op die manier meer kunnen investeren in infrastructuur. Met meer fietspaden en verbindingswegen.’

Ook de maatschappelijke kost is hoog, zelfs vier keer zo hoog als de fiscale kost. Dat komt doordat wie een bedrijfswagen heeft veel minder het openbaar vervoer of de fiets gebruikt. Daardoor stijgen de milieu- en sociale kosten.

Volgens Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, moet het debat niet gaan over meer of minder belastingen op bedrijfswagens, maar over lagere kosten op lonen. ‘De loonlasten in ons land horen bij de hoogste in Europa. Net daarom zijn extralegale voordelen, zoals bedrijfswagens, in België populair: ze leveren zowel voor de werkgever als de medewerker een voordeel op’, zegt gedelegeerd bestuurder Jo Libeer. ‘De hoge lasten op arbeid moeten naar beneden.’

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees