Kaart: de 21 belangrijkste ingrepen uit het nieuwe Mobiliteitsplan van Gent

Gent staat voor een complete ommezwaai. Tegen de zomer van 2016 loopt het verkeer in het centrum totaal anders. Doorgaand verkeer moet uit de stad, het voetgangersgebied groeit en een reeks straten wordt geknipt. Dat blijkt uit het nieuwe Mobiliteitsplan voor Gent dat vrijdag werd gelanceerd. ‘Gent wordt leefbaarder en bereikbaarder’, zegt schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). De reeks ingrepen die het autoverkeer uit de binnenstad moet verbannen naar de stadsring R40 en de weg moet vrijmaken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer is lang. De Gentenaar distilleerde de hoofdlijnen uit het plan, dat vanaf 2016 in uitvoering gaat en tegen 2030 realiteit moet worden, en bracht ze in kaart.

BEKIJK HIER DE VOLLEDIGE KAART MET DE BELANGRIJKSTE INGREPEN UIT HET MOBILITEITSPLAN

Het langverwachte nieuwe mobiliteitsplan is klaar. En de impact zal enorm zijn. Elke autoroute dwars door de stad wordt doorgesneden. De stad wordt letterlijk in stukken gesplitst. Een ingrijpend lobbenplan deelt de stad op in zeven zones. Elke wijk blijft bereikbaar. Maar auto’s zullen er enkel in en uit kunnen, er niet door rijden. Wie elders in de stad wil zijn, moet via de R40. 

Een verdubbeling van het voetgangersgebied geeft Gent ook opnieuw ademruimte. Eén grote zone 30 binnen de R40 en de duurdere parkeertarieven in de hele stad zijn het sluitstuk. 'Historisch', zo noemt het stadsbestuur het nieuwe Mobiliteitsplan voor Gent. 

BEKIJK HIER DE VOLLEDIGE KAART MET DE BELANGRIJKSTE INGREPEN UIT HET MOBILITEITSPLAN

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio