Beauty

Deze geuren helpen bij 'slecht weer-blues'

Druilerige dagen, gemene windstoten en koude temperaturen: je zou voor minder in een winterdip sukkelen. Dan kunnen aardse geuren als ceder en vanille, maar ook citroen en sinaasappel je mogelijk uit je dipje halen. De parfumexperts van de nieuwe nicheboetiek Sens d'Or in Gent geven enkele praktische tips.

Verantwoordelijke Niek Vermeersch en cineast Lieven Debrauwer, die sinds zijn achttiende gepassioneerd met parfum bezig is, leggen uit dat parfums heel persoonlijk zijn en je eigenlijk nauwelijks van trends kan spreken. ‘Het is de bedoeling dat je je goed voelt en een beetje kan wegdromen als je parfum verstuift’, zegt Niek. Volgens Lieven zijn er in de parfumwereld altijd een paar constanten. ‘The little black dress en de jeans zullen altijd bestaan. Dat geldt ook voor klassieke geuren. Ik merk dat zware geuren nu weer meer kansen krijgen door de opkomst van nicheparfumerie’, zegt hij. 'Het is vooral belangrijk dat je draagt wat je wil, wanneer je er zin in hebt.' De juiste geur op het juiste moment kan mensen gelukkig maken. De heren leggen uit wat aroma’s precies met je doen:

Cocooning
Aardse geuren zoals ceder, oud en amberaroma’s, vanille en tonkaboon zijn uitstekende geuren voor in de winter. Ze verhogen de knusse factor en fungeren als het ware als een warm dekentje over je schouders.

Terug naar de zomer
Druilerige dagen worden een tikkeltje leuker dankzij parfums met citroen- en sinaasappelextracten. Het is bekend dat deze bestanddelen je meer energie geven. Maar ook accenten bergamot en meiklokjes doen je beseffen dat de zomer er gauw zal terug zijn of herinneren je aan vorige zomer.

Stressvrij
Parfums met het ingrediënt Ylang Ylang laten een heerlijke bloemengeur vrijkomen die zou stress wegnemen. Geurtjes met lavendel hebben hetzelfde effect. Het paarse bloemetje zorgt er immers ook voor dat je rustig wordt.

 

Persoonlijk parfum

Met Sens d'Or heeft de Gentse Vlaanderenstraat er een welriekend boetiekje bij. Iedereen kan er binnenwandelen om over geuren te praten en deze vervolgens uit te proberen. 'Als iemand in onze winkel komt, begin ik al na te denken welke geuren bij de man of vrouw kunnen passen’, zegt Niek. ‘Vervolgens stel ik hen persoonlijke vragen en langzaam kom ik meer over hun karakter en levensstijl te weten. Op basis daarvan vertel ik het verhaal achter de parfums en nodig ik hen uit om een viertal geuren te testen die aansluiten bij hun karakter.' Maar er is meer: in deze boetiek kan je je ook laten opmaken met producten van make-up Designory (MUD), een natuurlijk label met een grote Hollywood-aanhang.

Cineast Lieven Debrauwer (Pauline en Paulette, Confituur) is ook nauw bij dit concept betrokken. Hij heeft thuis zo’n 130 parfums en 500 flaçons staan en zal in de nieuwe zaak geregeld over geuren en de geschiedenis ervan komen praten. Een eerste anekdote deelt hij alvast met ons: ‘Ik herinner me nog dat ik in Cannes een prijs won voor mijn eerste film 'Leonie'. Ik kreeg een soort diploma en dat was het dan ook. Om mezelf te belonen heb ik me dan maar een 'award' gekocht. Dat was een grote flaçon (200 ml) Shalimar van Guerlin’, zegt hij.

Meer informatie over Sens d’Or en Lieven Debrauwer via www.sensdor.be en www.lievendebrauwer.be

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees