Gent vs. Antwerpen: dubbelinterview met de schepenen van Mobiliteit

Gent vs. Antwerpen: dubbelinterview met de schepenen van Mobiliteit

Foto: Yann Bertrand

Gent -

In Antwerpen is de auto koning en in Gent de zwakke weggebruiker. Of niet? De schepenen van Mobiliteit uit beide steden, Koen Kennis (N-VA) en Filip Watteeuw (Groen), gaan in debat met elkaar. ‘De Lijn investeerde onvoldoende in onze stad, terwijl ze voor Antwerpen wel voluit is gegaan.’

‘Gent wil geen tweede Antwerpen worden.’ Bij de voorstelling van het nieuwe mobiliteitsplan associeerde het Gentse stadsbestuur zich liever niet met de toekomstplannen van Bart De Wever en co. Er circuleerde zelfs een lijstje met de verschillen. De conclusie? Dat Antwerpen de focus legt op autobereikbaarheid, economische activiteiten en middenklassegezinnen met twee auto’s. ‘Dat is een karikatuur’, benadrukt de Antwerpse schepen Koen Kennis meermaals. ‘Zo groot is het verschil met Gent niet.’ Waarop schepen Watteeuw: ‘Sorry, maar het verschil is echt wel groot.’

Wat schort er aan het Antwerpse mobiliteitsbeleid?

Watteeuw: ‘Afgezien van het feit dat Antwerpen in de filetop staat van Europa? In Gent zetten we in op de combinatie van leefkwaliteit en bereikbaarheid. Wij gaan voor duurzame mobiliteit: stappen, trappen en openbaar vervoer. In het voorontwerp van het Antwerpse mobiliteitsplan vind ik daar veel minder van terug.’

Kennis: ‘Nu maakt u er een karikatuur van. Ik stel voor dat u ons mobiliteitsplan grondig leest. De titel is Actief en bereikbaar Antwerpen. Uiteraard maakt leefbaarheid daar deel van uit. We hebben het fietsdeelsysteem Velo uitgebreid. We hebben het aantal autodeelplaatsen verdubbeld. Zeker 95 procent van onze wegen is binnen enkele jaren een ­zone 30. Dat is toch forser dan wat ik in het Gentse plan las.’

Klik hier en lees meer in De Gentenaar van zaterdag 25 oktober.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio