Debat over Gentse mobiliteitsplan begint: vijf opvallende tegenargumenten

Debat over Gentse mobiliteitsplan begint: vijf opvallende tegenargumenten

Foto: fvv

Gent - Het officiële debat over het ingrijpende mobiliteitsplan van Filip Watteeuw (Groen) begint vanavond met twee ‘uitverkochte’ debatavonden. Het verwachte protest bleef voorlopig braafjes. Maar nu de impact van het plan stilaan doorsijpelt, duiken bij de Gentenaars her en der bezwaren op. Het ene al origineler dan het andere.

Het nieuwe mobiliteitsplan beroert de stad al twee weken. Wpensdag- en donderdagavond komen in het AC Portus tweehonderd inwoners samen om met schepen Watteeuw te debatteren over het plan. De twee avonden zijn helemaal volzet.

Over de grote lijnen lijken de meeste Gentenaars het eens: het doorknippen van een handvol drukke assen en een groter voetgangersgebied worden positief ontvangen. De meeste reacties zijn voorzichtig goedkeurend.

Toch zijn ook de zwaktes overduidelijk: het openbaar vervoer moet mee, de druk op de R40 wordt enorm en voor heel wat belangrijke ingrepen is Gent afhankelijk van de Vlaamse regering. Georganiseerd protest zoals tegen het vorige mobiliteitsplan is er niet, maar heel wat Gentenaars hebben wel vragen, bedenkingen en bezwaren. De ene al opvallender dan de andere ...

‘Eigenlijk is de fly-over een prachtig ding’
Francis Catteeuw, architectenbureau Compagnie O

‘Het is jammer dat men van de B401 zo’n symbooldossier maakt, als zou het een overblijfsel zijn uit de jaren zeventig dat dan ineens maar moet verdwijnen. Dat is te kortzichtig. Het viaduct is een prachtig ding. Ik heb er een bijna poëtische appreciatie voor. De fascinerende manier waarop je met hoge snelheid en zwierend door de bochten de stad binnenrijdt, met een fantastisch zicht op de Sint-Baafskathedraal en de torens ...

‘En hoe je daarna afdaalt tot in het prachtige park. Bij elk verkeerslicht de snelheid een beetje naar beneden, om dan aan het venijnige bochtje net voor de Zuid terug te schakelen naar stapvoets tempo en de voorrang te geven aan de voetgangers en fietsers. Ik vind dat mooi en eigenlijk heel correct. Dat radicaal afsnijden, maakt het centrum heel exclusief. Er een park van willen maken is romantisch, maar van de pot gerukt. Gent is New York niet.’

Lees vier andere opvallende tegenargumenten in De Gentenaar van woensdag 5 november 2014

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio