Minister betreurt eenzijdige benadering over schrappen spoorlijnen

Minister betreurt eenzijdige benadering over schrappen spoorlijnen

Foto: Photo News

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant betreurt dat de oppositie als enige mogelijke piste het schrappen en het vervangen door buslijnen van niet-rendabele spoorlijnen onthoudt. Eerder vandaag raakte bekend dat de minister het vervangen van niet-rendabele treinen schrappen door bussen bekijkt als mogelijkheid om te besparen bij de NMBS.

Volgens minister Galant 'dient er nog veel onderhandeld te worden' over de materie. 'Ik heb al gewestcollega's ontmoet en met de anderen worden afspraken gepland. Er worden erg veel verschillende pistes bekeken. Maar ik betreur het dat de oppositiepartijen deze piste als de enige beschouwen', aldus de minister in een persbericht. 

Galant benadrukt dat ze ondanks de besparingen de kwaliteit en het aanbod van de dienstverlening bij de Belgische spoorwegen wil beschermen. 'Mobiliteit is een materie die de verschillende bevoegdheidsniveau's betreft. Ik wil daarom federale samenwerking. Mobiliteit is een keten. We moeten er dus algemeen en transversaal over nadenken. Het zou ongepast zijn maar op 1 bevoegdheidsniveau te werken', onderstreept de Minister. 

'Niet in het wilde weg schrappen'

In een interview met de krant De Morgen had de minister het idee geopperd om lijnen 'die niet rendabel zijn te vervangen door busdiensten'. Het zou hierbij gaan om treinen die te weinig reizigers vervoeren om hun eigen kosten te dekken. ‘Ik ga niet in het wilde weg schrappen. Maar als een treindienst te duur is, dan kunnen we die onmogelijk blijven voorzien. In dat geval moeten we op zoek naar iets anders.’

Ze maakt zich sterk dat de regionale vervoersmaatschappijen, zoals De Lijn en de MIVB, afgeschafte treindiensten kunnen opvangen. In het regeerakkoord staat dat zij meer moeten samenwerken met de NMBS.

Het plan stuit op hevig verzet bij De Lijn. ‘Wij moeten de financiële situatie van andere maatschappijen niet verbeteren. Als lijnen niet rendabel zijn voor de NMBS, waarom zou De Lijn er dan aan beginnen?’

Corrigeer

NIEUWS