Fit & Gezond

Met deze 16 simpele regels blijft uw kind op gewicht

Met deze 16 simpele regels blijft uw kind op gewicht

Foto: *

Kinderobesitas is een wereldwijde epidemie aan het worden, maar er lijkt een oplossing gevonden. Geen crashdieet, maar zestien regels rond beweging en gezonde voeding die een gezin makkelijk moet kunnen volgen. Met succes: maar liefst 70 procent van de opgevolgde kinderen was vier jaar later nog altijd het verloren gewicht kwijt. Een overzicht:

Geen cornflakes, crunchy muesli of fruityoghurt als ontbijt. Kies voor havermout, donkerbruin brood, vlees en vis.

Geen fastfood of wit brood als lunch. Kies voor bruin brood, vlees, vis en groenten.

Borden worden in de keuken opgeschept. Geen potten op tafel.

Zorg dat je na elke maaltijd voldaan bent

Wacht 20 minuten voor een tweede keer op te scheppen. Zo krijgt je lichaam tijd om zich ‘vol’ te voelen.

Op je bord: half vol groenten, een kwart bruine rijst, pasta of aardappelen, een kwart vetarme vis of vlees.

Niet meer dan twee stukken fruit per dag. 

Niet meer dan één keer per maand fastfood.

Eén keer per week iets zoets of een snack.

10 Limiteer fruitsap, icetea, limonades of chocolademelk tot een halve liter per week.

11 Wandel of fiets naar school.

12 Schrijf je kind in voor georganiseerde lichaamsbeweging. Dansen, handbal of turnen bijvoorbeeld. 

13 Maar stimuleer ook de gratis beweging, zoals gaan fietsen na school, op de trampoline springen, met de hond wandelen.

14 Limiteer schermtijd (pc, tablet of tv) tot 2 uur per dag.

15 Geen tv of computer voor 17 uur ’s avonds.

16 Geef uw kind een vast uur om te gaan slapen, liefst niet te laat.

Wat is nu de belangrijkste regel uit bovenstaande set, en wat vinden kinderobesitasexperten in ons land van het plan? U leest het in Het Nieuwsblad van maandag 10 november 2014.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees