‘Park & Ride op zich is geen wondermiddel’

‘Park & Ride op zich is geen wondermiddel’

Foto: De Gentenaar

De Gentse schepen Filip Watteeuw (Groen), bevoegd voor Openbare Werken en Mobiliteit, zegt dat Park & Rides op zich geen wondermiddel zijn, maar dat het systeem wel werkt als er een goede aansluiting is met het openbaar vervoer en de parkings verspreid en kleinschalig zijn.

‘De Park & Ride in Gentbrugge werkt redelijk, maar niet voldoende, daar wordt gewerkt aan een nieuwe afzonderlijke trambedding’, geeft Watteeuw als voorbeeld. ‘Ook de Park & Ride aan Flanders Expo kan geoptimaliseerd worden. In essentie moet je zorgen dat nieuwe Park & Rides bij bestaande tramlijnen liggen en dat bij de bestaande de verbinding wordt bekeken. Beter is ook om veel kleinschalige Park & Rides te hebben, eerder dan één of enkele grootschalige parkings. Park en Rides zijn op zich geen wondermiddel, het is niet omdat het Park & Ride heet, dat het werkt.’

Mobiliteitsplan

Gent werkt momenteel aan een nieuw mobiliteitsplan, waarvan een ontwerp in een participatietraject zit. Daarin zijn extra Park & Ride opgenomen, zoals de parking Gent-Sint-Pieters, een parkeergebouw in Ledeberg en plannen voor park en rides langs tramlijn 1 aan de Gentse Gasmeterlaan en in Wondelgem.

Naast het mobiliteitsplan, dat het aantal verplaatsingen met de wagen in Gent van 55 procent naar 41 procent moet terugbrengen, voert de stad na de zomervakantie 2015 strak gefaseerd een nieuw parkeerplan in. De parkeertarieven voor de bezoekende parkeerder zullen daarbij oplopend zijn in concentrische cirkels richting stadscentrum. De nieuwe tarieven zullen tot een kwart hoger liggen dan nu. ‘Maar het gaat hem niet om de inkomsten, wel om het behoud van de leefkwaliteit en bereikbaarheid’, aldus schepen Watteeuw.

Corrigeer

NIEUWS