Stad Gent houdt alle mogelijkheden nog open: studie moet alternatieven concreter maken

Mijlpaal voor toekomst B401-viaduct in Gent: Vlaanderen akkoord met afsluiten

Mijlpaal voor toekomst B401-viaduct in Gent: Vlaanderen akkoord met afsluiten

Foto: Frederiek vande Velde

Gent - Een mijlpaal in de toekomst van de B104 fly-over aan de Zuid: Vlaanderen steunt het plan om het viaduct af te sluiten. Een afrit tot in het stadscentrum is ‘niet eigentijds’, volgens Minister Ben Weyts (N-VA). Gent denkt ondertussen volop na over de mogelijkheden: extra park, een grote park-and-ride, een nieuwe tram...

‘Een afrit van een autosnelweg die rechtstreeks toekomt in een stadscentrum past niet in een eigentijdse mobiliteitsvisie’, zegt Weyts in een antwoord op een schriftelijke vraag van parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A). 

Meer in De Gentenaar van vrijdag 28 november 2014: de mogelijke scenario's voor de B401 waar Gent aan denkt, de uitspraken van minister Weyts en de opborrelende tegenstand tegen de plannen.

Werkgeversorganisatie Voka en zelfstandigenorganisatie Unizo vinden de piste van het radicaal doorknippen van de B401 geen goed idee. 'Laat ons de parking Zuid gebruiken als locatieparking, voor mensen die willen shoppen of even in Gent moeten zijn', zegt regiodirecteur Wim Geirnaerdt (Unizo). 'In het mobiliteitsplan staat duidelijk dat het aantal ondergrondse parkeerplaatsen aangehouden blijft.' 

Net als Unizo, zegt Voka het dossier niet als een ideologische kwestie te benaderen, maar vanuit een mobiliteitsvisie. 'Akkoord dat een autostrade het verkeer niet door Gent moet leiden, maar de B401 is absoluut nodig om bestemmingsverkeer naar het zuid en de wijken errond te krijgen', zegt gedelegeerd bestuurder Geert Moerman (Voka Oost-Vlaanderen). 'Die brug as such blijft best bestaan, anders gaat er nog meer bestemmingsverkeer botsen op de kleine ring, met een vermoedelijk nog zwaardere belasting dan wat nu in het nieuwe mobiliteitsplan staat.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio