Luchthaven specialiseert zich in 2015 in nieuwe markt

Recyclage vliegtuigen moet 100 jobs opleveren

De luchthaven benadrukt dat het nieuwe project niet te vergelijken is met de eerdere afbraak van de toestellen van het failliete MK-Airlines op de luchthavensite. Foto: dji

Oostende -

De luchthaven wil zich vanaf volgend jaar specialiseren in het ontmantelen en recycleren van oude vliegtuigen. Naast de vroegere MK-loods wordt daarvoor een nieuwe hangar opgetrokken. Deze nieuwe markt moet op termijn honderd extra jobs opleveren.

EGIS, de nieuwe uitbater van de luchthaven ging op 27 oktober officieel van start en is sindsdien op zoek naar nieuwe innovatieve projecten. Het ontmantelen en recycleren van oude vliegtuigen wordt de komende jaren een van de prioriteiten.

‘De komende jaren zullen in de wereld zo'n 1.600 verouderde vliegtuigen ontmanteld moeten worden. Hier willen wij in samenwerking met de Oostendse haven een graantje van meepikken. De onderdelen kunnen op ons terrein worden ontmanteld en vervolgens worden verscheept naar het buitenland’, zegt CEO Marcel Buelens. De uitbater van de luchthaven voert verregaande gesprekken met een private partner die gespecialiseerd is in het recycleren van vliegtuigen. De opstart is gepland in de loop van 2015. ‘De vroegere loods van MK-airlines kan worden gebruikt om de onderdelen te sorteren en te verpakken. Daarnaast zal een hangaar worden gebouwd waarin vliegtuigen tot een 747 kunnen worden ontmanteld’, zegt Buelens. De CEO van de luchthaven benadrukt dat dit nieuwe project niet te vergelijken is met de eerdere afbraak enkele jaren geleden van de toestellen van het failliete MK-Airlines op de luchthavensite.

Airport City

‘Deze vliegtuigen werden toen niet ontmanteld, maar vernietigd, wat wellicht nog een juridisch staartje krijgt. Bij onze plannen zal alles minutieus worden verwijderd voor recyclage of hergebruik. Het is evenwel helemaal niet de bedoeling om een vliegtuigkerkhof op onze gronden op te starten. Er zal hooguit één toestel in de hangar staan en één vliegtuig buiten. Het gaat om vliegtuigen vanaf 25 jaar oud die geen toekomst in de luchtvaart meer hebben. Het ontmantelen van een vliegtuig duurt gemiddeld zo'n drie maanden. Deze nieuwe industrie kan straks de tewerkstelling een boost geven, onder andere voor ingenieurs en technisch geschoolden. Op termijn kan dit zeker honderd extra jobs opleveren’, stelt Marcel Buelens. EGIS heeft voor de komende jaren nog andere plannen. De bouw van een Airport City aan de ingang van de luchthavensite langs de Nieuwpoortsesteenweg staat eveneens op de agenda. ‘We denken onder andere aan een hotel, een businesscenter en kantoren’, besluit Marcel Buelens.

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio