Al vijftiental steden en gemeenten hebben fietsstraat

Al vijftiental steden en gemeenten hebben fietsstraat

De fietsstraat in de Gentse Visserij Foto: Jimmy Kets

Het concept ‘fietsstraat’, waar bestuurders van motorrijtuigen fietsers niet mogen inhalen, bestaat intussen in een vijftiental steden en gemeenten in Vlaanderen. Dat blijkt uit een rondvraag van het persagentschap Belga.

De stad Gent liep in de zomer van 2011 met de primeur weg, toen in een deel van de Visserij de eerste fietsstraat van het land werd ingevoerd. Mede onder impuls van dit initiatief werd het concept opgenomen in de officiële wegcode. Daarin staat dat ‘motorrijtuigen’ in een fietsstraat wel toegelaten zijn, maar dat zij fietsers onder geen beding mogen inhalen. In een fietsstraat mag ook niet sneller dan 30 kilometer worden gereden, en verkeersborden signaleren het begin en het einde ervan.

Het concept breidde al gauw uit: naast een verlenging van de fietsstraat in de Visserij telt de Arteveldestad intussen ook al een fietsstraat door de binnenstad, van het François Laurentplein over de Henegouwenstraat, Volderstraat, Jacobijnenstraat en Zwartezustersstraat naar Ingeland. Die as zal overigens nog worden verlengd, tot de Theresianenstraat. En daarnaast is in Gent ook de Trekweg in deelgemeente Mariakerke intussen als fietsstraat ingericht.

‘Groeien aan relatief traag tempo aan’

‘Het aantal fietsstraten groeit aan een relatief traag tempo aan’, zo is te horen bij Roen De Cleen van de Fietsersbond. Iets meer dan drie jaar na het inrichten van de eerste fietsstraat heeft een vijftiental steden en gemeenten er ook al één of meer. Naast Brussel en Leuven sprongen ook al Jette, Asse, Aartselaar, Kontich, Kapellen, Rotselaar, Beveren, Turnhout, Mechelen, Sint-Niklaas en Opwijk op de kar.

Een aantal andere lokale besturen nemen momenteel dan weer de nodige voorbereidingen, zoals Sint-Truiden, Deinze, Kortrijk en Laakdal. En in onder meer Mechelen, Geraardsbergen, Torhout, Ravels, Aalst, Geel en Ninove pleiten (buurt)comités en politieke partijen ervoor.

De Fietsersbond ziet het graag gebeuren, maar vindt toch dat een aantal zaken beter kan. ‘De wetgeving is goed. Maar de inrichting en de aanpassing van de omgeving kan beter. Op uitvoerend gebied ontbreken daarover richtlijnen’, zegt De Cleen.

Corrigeer

MEER NIEUWS