Winterprik zorgt voor dubbel zoveel oproepen bij VAB

Winterprik zorgt voor dubbel zoveel oproepen bij VAB

Het is vandaag opnieuw druk in de VAB-Alarmcentrale, die om 13 uur dubbel zoveel oproepen kreeg dan op een normale maandagochtend.

‘Gisteren noteerden we al een stijging van 64 procent, waardoor we spreken van een eerste winterprik’, zegt woordvoerder Joni Junes. ‘Hoofdoorzaak van pech zijn zoals te verwachten de batterijen, maar door de vriestemperaturen en gladde wegen komen er ook bevroren handremmen en ongevallen voor.’ VAB heeft extra wegenwachters en personeel ingezet om de winterpiek zo goed mogelijk op te vangen. De wachttijden bedragen nog steeds gemiddeld één uur, maar op sommige plaatsen en bij niet-dringende gevallen kan de wachttijd oplopen tot anderhalf uur.

VAB waarschuwt automobilisten voor gladde wegen en vraagt dat iedereen zijn rijstijl aanpast, ook wiens wagen uitgerust is met winterbanden. Uit onderzoek blijkt immers dat het effect van winterbanden vooral bij mannelijke bestuurders teniet gedaan door risicocompensatie: doordat je een ‘veiliger’ gevoel hebt met winterbanden, ga je sneller rijden. Vooral mannen met winterbanden voelen zich veiliger bij moeilijk berijdbare wegen.

Enkele tips bij gladde wegen:

• Rem niet of geef nooit gas in een bocht. Zorg dat je snelheid vóór de bocht al aangepast is aan de weersomstandigheden.

• Ontkoppel niet plots. Wanneer je dit wel doet, maak je de wagen onstabiel waardoor slipgevaar dreigt, zeker als het wegdek glad ligt. Snijd de bocht of rotonde liever wat trager aan.

• Rijd steeds anticiperend, tracht de situatie rondom je in te schatten en pas je snelheid aan volgens de weg- en weersomstandigheden.

• Wanneer je vertrekt op glad wegdek, kan het voorkomen dat je wielen de kracht van de motor niet of onvoldoende kunnen overbrengen op het wegdek. Hierdoor gaan de wielen doorslippen; het zogenaamde ‘spinnen’. Om dit te vermijden, kun je proberen te vertrekken in tweede versnelling. Op die manier draaien de wielen trager en verhoog je de grip. Overdrijf hier evenwel niet mee en vermijd dat je motor stilvalt.

Startproblemen

Bij startproblemen door winterkoude is 4 op 5 keer de batterij de oorzaak. Bij koude werkt de batterij namelijk minder goed. Heel wat chauffeurs kunnen dus ’s morgens niet starten na nachtelijke vriestemperaturen. Vooral na een weekend, omdat de meeste wagens dan langer hebben stilgestaan.

Wil je wagen niet starten door een platte batterij, gebruik dan geen startkabels. Deze kunnen, in geval van fout gebruik, ernstige schade berokkenen aan de gevoelige elektronische systemen van moderne wagens. Voorkom batterijpech door gebruik van een batterijlader, of roep de hulp van een professional in.

Hoe batterijpech voorkomen:

• Schakel bij het starten alle onnodige stroomverbruikers (zoals GPS, verwarming, enz.) uit en ontsteek de lichten pas na het starten.

• Ontkoppel bij het starten, zodat de starter de minste weerstand ondervindt.

• Spaar je batterij en zet o.a. de achterruitontdooiing af als de ruit ontdooid is.

• Wie weinig kilometers rijdt of uitsluitend korte trajecten doet, koopt best een batterijlader. Door stil te staan en korte trajecten te rijden, ontlaadt de batterij langzaam maar zeker. Opladen kan tijdens het weekend. Dan kan je een week gerust rijden.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees