Professor Georges Allaert reageert scherp in zijn jaarlijkse analyse

‘Stad mist visie op haven’

‘Nu de nieuwe havendammen operationeel zijn, moeten we op zoek gaan naar een nieuw elan voor de haven’, zegt professor Allaert. Foto: dji

Oostende -

‘Het stadsbestuur getuigt niet van een samenhangende visie op de haven van Oostende.’ Dat zegt professor Ruimtelijke Economie en Planning Georges Allaert. Ook de complementariteit van de Vlaamse havens kan beter, vindt hij.

Al 28 jaar neemt professor Ruimtelijke Economie en Planning Georges Allaert de economische slagkracht van Oostende en de haven onder de loep. Hij vindt vooral dat de stad Oostende een gebrek aan visie heeft op de eigen haven.

‘Het stadsbestuur werkt wel om de haverklap aan projectplannen, los van het goedgekeurd structuurplan dat bovendien verouderd is en vraagt om bijsturing’, klinkt het scherp. ‘Elke schepen maakt zijn eigen plannen en brengt die naar voor in de politiek samengestelde gemeentelijke commissies. Een open debatcultuur is er nog steeds niet. Alles wordt geregeld binnen de politieke cenakels.’

‘In dit klimaat is het voor de bedrijfswereld moeilijk om voor een lange termijn te investeren in Oostende’, stelt Allaert. De professor vraagt bijzondere aandacht voor de Oosteroever.

‘Dat gebied is vandaag nog de enige tewerkstellingspool voor maritiem-industriële bedrijvigheid van de Oostendse haven. Zeker omdat de vroegere achterhaven in de afgelopen decennia geleidelijk aan die functie aan het verliezen is.’

‘Met de huidige volledige operationalisering van de twee nieuwe havendammen moeten we op zoek gaan naar een nieuw elan’, vindt de professor.

Voor een antwoord op de vraag of een fusie met de haven van Zeebrugge soelaas kan bieden om de Oostends haven een nieuw boost te geven, bevroeg Allaert in beide havens Oostende bedrijven in de sectoren goederenbehandeling, roro en transport, containerbehandeling, expeditie, visserij, en visverwerking maar ook ferrydiensten.

‘De ondervraagde bedrijven zien wel commerciële voordelen in een fusie’, klinkt het. ‘Eén professioneel uitgebouwd management zou alvast een voordeel zijn. In Oostende vrezen ze wel dat de kleine haven van Oostende zou verdwijnen in de grotere structuur van Zeebrugge. De bedrijven willen wel inspraak in de gesprekken ter voorbereiding van een eventuele fusie.’

Gespecialiseerde hubs

Allaert vraagt zich nog af welke piste de nieuwe bevoegde minister Ben Weyts (N-VA) zal uittekenen. ‘Het is dringend tijd om de havens als complementaire, gespecialiseerde hubs uit te bouwen’, vindt de professor. ‘Op het wereldtoneel is men overal bezig regionale ruimtelijke havennetwerken uit te bouwen. Vlaanderen blinkt hierin uit door afwezigheid.’

‘We hebben bijvoorbeeld nog steeds geen havenspoorlijn tussen de vier havens. Een voorstel was er al in 1990, maar werd geschrapt.

De professor nam vrijdagavond samen met schepen Johan Vande Lanotte (SP.A) en maritiem journalist Martin Minnebo deel aan een havendebat, georganiseerd door vzw Restart Ferries.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio