Eerste ‘supertruck’ op Vlaamse wegen

Eerste ‘supertruck’ op Vlaamse wegen

Deze super truck zal iedere dag een of twee ritten maken tussen Heverlee en de Antwerpse haven Foto: BELGA

Deze namiddag is voor de eerste keer een supertruck uitgereden op Vlaamse wegen. De primeur was voorbehouden voor transportbedrijf Ninatrans uit Heverlee, dat in opdracht van AB Inbev het traject tussen Heverlee en de haven van Antwerpen aflegde. De supertruck, ook wel ecocombi genaamd, zal het traject dagelijks een of twee keer heen en terug afleggen. Ook vijf andere transporteurs krijgen wellicht binnenkort een vergunning voor een supertruck .

Terwijl bij onze noorderburen deze week de duizendste supertruck in het verkeer werd gebracht, kregen AB InBev en NinaTrans vandaag van het Agentschap Wegen en Verkeer de allereerste vergunning om een Langere en Zware Vrachtwagen (LZV), zoals dat officieel heet, in te zetten in Vlaanderen.

Dergelijke vrachtwagens kunnen tot 25,25 meter lang zijn (in plaats van 16,5 meter voor een gewone combinatie trekker-opligger) en kunnen 60 ton vervoeren (in plaats van 44 ton).

‘Op die manier kunnen twee superlange vrachtwagens drie gewone vrachtwagens vervangen’, zegt Benny Smets, CEO van Ninatrans. ‘Het is niet de bedoeling dat er méér goederen langs de weg zullen vervoerd worden maar wel dat evenveel vracht getransporteerd zal worden met minder vrachtwagens, wat de verkeersdrukte ten goede komt. Omdat het verbruik van een ecocombi maar een fractie hoger ligt dan voor een gewone vrachtwagen, zijn er ook ecologische voordelen zoals een verminderde CO-uitstoot van 30 procent.’

Nog vijf trucks in de pipeline

De vergunning maakt deel uit van een proefproject van de Vlaamse overheid. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), zouden de komende maanden nog vijf andere firma's met LZV's kunnen gaan rijden.

‘Van de 250 ingediende dossiers waren er uiteindelijk 40 die voldeden aan de strenge criteria die zijn opgelegd door de Vlaamse overheid’, zegt Ilse Luypaerts van het AWV. ‘Daarna bekeken we per dossier of het traject de verkeersveiligheid niet in het gedrang bracht. Zo mag het transport niet door de bebouwde kom rijden, mogen er niet te veel zwakke weggebruikers het traject gebruiken en mag de supertruck niet passeren langs moeilijke kruispunten of niet-aangepaste rotondes.’

Benny Smets merkt op dat heel wat maatregelen genomen zijn ter wille van de verkeersveiligheid. ‘Zo zorgt een nieuw remsysteem ervoor dat de remafstand niet hoger is dan bij andere trucks.’

Chauffeurs die een supertruck willen besturen moeten daarvoor een tweedaagse opleiding volgen in Nederland en een examen afleggen. Alleen wie al 5 jaar een rijbewijs heeft om een vrachtwagen te besturen en niet betrokken was bij een zwaar ongeval, komt in aanmerking.

Slecht voor wegdek?

Touring waarschuwt de weggebruikers voor de gigantische voertuigen: ‘De trucks zijn immers een stuk langer en dat speelt een rol in het voorbijsteken of het inschatten van de remafstand’, zegt Danny Smagghe.

Touring vindt het goed dat het proefproject vandaag start maar stelt zich vragen over de weginfrastructuur. ‘Niet alleen in ons land is er een onder investering geweest in het wegennet, ook in vele andere lidstaten. Wat met de slijtage aan het wegdek door deze grotere en zwaardere vrachtwagens? De invloed op wegen, bruggen en tunnels moet worden opgevolgd om te kijken of er al dan niet belangrijke investeringen zijn te doen. Ons wegennet is immers afgestemd op de huidige ‘kleinere’ vrachtwagens’.

Volgens Benny Smets van Ninatrans hoeven we ons daarover geen zorgen te maken: ‘De druk op het wegdek hangt af van het gewicht per as. Bij ecocombi’s ligt dat niet hoger dan bij gewone vrachtwagens omdat er meer assen zijn.’

Corrigeer

NIEUWS