Weer meer ongevallen en slachtoffers aan spooroverwegen

Weer meer ongevallen en slachtoffers aan spooroverwegen

Foto: dhh

In 2014 hebben zich in ons land 47 ongevallen voorgedaan aan spooroverwegen waarbij 11 doden vielen en 11 gewonden. Dat is een stijging in vergelijking met vorig jaar toen bij 43 dergelijke ongevallen 7 doden en 7 gewonden vielen.

Infrabel voert daarom zaterdag in winkelwandelstraten van Leuven, Antwerpen, Oostende, Louvain-la-Neuve en Luik een sensibiliseringsactie waarbij met behulp van mobiele slagbomen in het midden van de straat een overweg geënsceneerd werd.

33 van de ongevallen in 2014 deden zich voor aan overwegen langs reizigerslijnen en 14 langs havenlijnen waarvan 11 in de Antwerpse haven. Bij 41 ongevallen waren voertuigen betrokken, bij de 6 andere voetgangers of een fietser. Onder de 11 gedode slachtoffers bevonden zich 5 voetgangers en 6 autobestuurders. In 46 gevallen ging het om een overweg met actieve signalisatie, met slagbomen en/of verkeerslichten dus. In de periode 2005-2014 vielen jaarlijks aan overwegen gemiddeld 53 ongevallen en 12 doden te betreuren.

De belangrijkste oorzaak van deze ongevallen is volgens Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit het niet naleven van de verkeerscode door roekeloosheid, onvoorzichtigheid en gehaastheid. Met haar sensibiliseringsactie zaterdag roept de spoorwegbeheerder dan ook eenieder op om aan overwegen steeds extra voorzichtig te zijn en de elementaire veiligheidsregels in acht te nemen.

Wie zaterdag aan de overweg in de winkelwandelstraten passeerde, kreeg een folder met veiligheidstips, wie halt houdt bij de gesloten slagboom kreeg een winkeltas cadeau. De sensibiliseringsactie loopt tot 7 februari.

Infrabel investeert volgens Petit permanent in een verhoogde veiligheid aan overwegen. In 2014 ging het om 18 miljoen euro. Waar mogelijk worden - steeds in overleg met lokale overheden en omwonenden - overwegen vervangen door een brug, tunnel of parallelweg. Zo werden in 2014 11 overwegen afgeschaft. Op industriële lijnen en in havens werden nog eens 19 overwegen buiten dienst gesteld. Waar een overweg niet kan worden afgeschaft investeert de spoorwegbeheerder in vernieuwing, aanpassing en onderhoud. Infrabel installeert momenteel ook aan alle overwegen het nieuwe elektronische belgeluid. Al deze investeringen komen ook de stiptheid ten goede want ongevallen aan spoorwegen waren in 2014 verantwoordelijk voor gemiddeld 1.45 uur vertraging per dag.

Eerder deze week raakte bekend dat ook het aantal geregistreerde gevallen van ‘spoorlopen’ - dit zijn mensen die naast of op de treinsporen lopen - in 2014 toegenomen is tot 509. In 2012 werden 478 dergelijke feiten geregistreerd en in 2013 477. Net als vorig jaar kostte het spoorlopen aan 9 mensen het leven. Er vielen ook 7 zwaargewonden. Net als ongevallen aan spoorwegen geeft het ‘spoorlopen’ aanleiding tot veel vertragingen. Uit berekeningen van Infrabel blijkt dat de vertragingen in 2014 opliepen tot een gemiddelde van bijna 3 uur per dag. Om het aantal spoorlopers te doen dalen installeert Infrabel struikelmatten aan overwegen. Ook het afsluiten van plaatsen waar mensen zich vaak op de sporen wagen wordt voortgezet.

Corrigeer

MEER NIEUWS