Fit & Gezond

Dutje helpt tegen de schade van een korte nacht

Dutje helpt tegen de schade van een korte nacht

Foto: *

Een dutje kan een langdurig slaaptekort niet oplossen, maar helpt wel een beetje tegen de gevolgen van een slapeloze nacht. Dat zeggen althans wetenschappers van de Sorbonne Universiteit in Parijs op basis van een studie bij twee mannen. 'Deze studie geeft een aanwijzing dat het dutje een impact heeft, maar het is gevaarlijk om conclusies te trekken uit zo'n kleinschalig onderzoek', reageert professor Johan Verbraeken, medisch coördinator van het slaapcentrum aan het UZA.

Een dutje van dertig minuten helpt stress verminderen en het immuunsysteem ondersteunen, althans bij twee mannen tussen 25 en 32 jaar die in opdracht van de onderzoekers maar twee uur mochten slapen.Ze brachten twee nachten door in een labo, waar hun slaaptijden en maaltijden gecontroleerd werden.Eén van de twee mannen mocht na die korte nacht nog een dutje doen.

Uit de data van de onderzoekers bleek dat bij de persoon zonder dutje de hoeveelheid adrenaline in de namiddag omhoog ging, terwijl dat niveau stabiel bleef bij de persoon die wel even mocht slapen. Adrenaline zorgt onder meer voor een hogere hartslag en bloeddruk. Het dutje zorgde er ook voor dat het ontstekingshormoon interleukine stabiel bleef. 'Dit is de eerste studie die aantoont dat een dutje de nadelige effecten van slaaptekort kan tegengaan', zegt Brice Faraut, een van de auteurs van de studie. 'Deze resultaten kunnen gebruikt worden voor praktische adviezen voor mensen met een slaaptekort, zoals bijvoorbeeld mensen die in shiften werken'.

'Te weinig'

'Een half uur lijkt me toch weinig', reageert professor Johan Verbraecken. 'Die mannen hebben vijf à zes uur slaap gemist, dan lijkt het me dat ze toch ongeveer 2.5 uur zouden moeten slapen om weer voldoende performance te hebben. Het bijslapen heeft blijkbaar enig effect op de hormonen, maar er is geen sprake van volledig herstel en het is ook niet zo dat de mannen dan per se beter gaan functioneren'. Volgens hem is het dan ook zeer gevaarlijk om conclusies te trekken uit een onderzoek met maar twee proefpersonen. 'Alséén van die mannen bijvoorbeeld een kortslaper is die maar vijf uur slaap nodig heeft, zal die sowieso sneller recupereren. Iemand die gezond is, herstelt ook sneller. Er is dus een aanwijzing dat het bijslapen een impact heeft, maar om dit echt te bewijzen, zijn studies op grotere schaal nodig'.

 

 

 

 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees