Fit & Gezond

Zo zit je goed op je bureaustoel

Zo zit je goed op je bureaustoel

Foto: Shutterstock

Zit je vaak met gekruiste benen aan je bureau? Of lukt het maar niet om je de hele dag rechtop te houden? Dan kan je op termijn gezondheidsproblemen krijgen. Chiropractor Alyx Brown, verbonden aan de Urban Wellness Clinic in Manhattan, zegt hoe je wel goed plaatsneemt op je bureaustoel en pijn kan voorkomen.

Computerscherm en ogen

Het is belangrijk dat je ogen op dezelfde lijn staan met de zone van je scherm die je het meest gebruikt. Eén ding moet je steeds proberen te vermijden: een scherm dat lager staat dan je ogen waardoor je constant naar beneden moet kijken. In dat geval ben je gevoelig voor hoofdpijn en een hernia. Tip: leg een stapel boeken onder je scherm om de hoogte van je monitor aan te passen.

Bureau

Zorg dat alle spullen die je tijdens de werkdag vaak nodig hebt binnen handbereik liggen - dat is zo’n 30 centimeter. Je spieren kunnen overbelast geraken als je je moet forceren om ergens bij te kunnen.

Armen

Als je je armen strekt tijdens het werken, dan is de kans groot dat je schouders naar voren worden gedraaid. Daardoor verlies je kracht in je bovenrug en kan je (chronische) rugpijn krijgen. Ideaal is om je armen in een comfortabele hoek van 90 graden te houden. Aarzel dus zeker niet om de armleuningen van je stoel te gebruiken. Die zijn er voor een reden.

Rug

Je wil uiteraard dat je rug optimaal wordt ondersteund en vooral extra steun ter hoogte van je onderrug is belangrijk. De wervelkolom maakt een natuurlijke curve, maar zonder steun heeft deze de neiging om in de tegenovergestelde richting te draaien. Heb je geen stoel die de natuurlijke kromming van de onderrug volgt en ondersteunt, dan kan je een kussentje op die plaats je pijn besparen.

Benen

Wanneer je jouw benen kruist, staan ondersteunende spieren onder stress. Daardoor kan de doorbloeding worden verstoord en krijg je tintelingen. Een hele dag met gekruiste benen zitten, kan dan weer leiden tot chronische pijn. Af en toe kruisen kan geen kwaad, maar het is belangrijk om je bewust te worden van je lichaamshouding.

Verticale lijn

Voorkom dat je tijdens het werken niet voorover leunt met je nek en schouders. Uit een onderzoek aan de universiteit van Californië blijkt dat voor elke centimeter dat je hoofd voorover buigt, kan de druk op je wervelkolom met 4,5 kilogram worden verhoogd.

Alyx Brown weet dat de ideale houding niet de meest comfortabele manier is om op een bureaustoel te zitten. Daarom is het aangeraden om de positie langzaam te integreren. Probeer ze elk half uur gedurende vijf minuutjes uit tot je de betere houding gewoon bent. Vergeet ook niet om af en toe eens recht te staan om niet de hele dag in dezelfde positie te zitten.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees